Dansk Magisterforening

Efteruddan­nelse er billet til akademiker­job

Del artikel:

Et seks ugers kursus førte til job med løntilskud i en privat virksomhed for Charlotte Bengt. En billig investering for samfundet og en direkte vej for ledige akademikere til at skabe sig et job, mener den 35-årige retoriker.

Charlotte Bengt er et præmieeksempel på, at et kun seks uger langt kursusforløb kan føre til job, også selv om man i forvejen har en lang akademisk uddannelse.

Et seks ugers selvvalgt kursus i innovativ projektledelse betød i første omgang i, at den 35-årige retoriker fra Nørrebro blev tilbudt en løntilskudsstilling i den private virksomhed, hun via kurset var blevet parret med. En ”rigtig” ansættelse samme sted er formentlig en realitet til august, hvis økonomien i firmaet kan bære. 

Det er anden gang, Charlotte Bengt har brugt et seks ugers kursus som adgangsbillet til arbejdsmarkedet. Første gang fik hun kontakt med Danske Bank, og det førte til tre kortere ansættelseskontrakter, førend hun måtte sige endegyldigt farvel igen i forbindelse med endnu en stor sparerunde i banken.

”Det er helt afgørende, at jeg via kurset på Campfuture har mødt virksomheder om et konkret og virkeligt projekt, så de kunne opleve, hvordan jeg arbejder, og hvad jeg kan byde ind med. Derfor er jeg gået specifikt efter kurser, der bygger på et samarbejde med erhvervslivet. Der er en helt anden energi i det, end i at tygge flere teoribøger igennem”, mener Charlotte Bengt.

Kemi er vigtig
Det var kurset Campfuture fra CPH:learning, der satte hende i forbindelse med firmaet Relation Technologies. Firmaet har udviklet et spil – online og på bræt – til brug for ledere, der skal klædes på til at drive store forandringsprocesser i deres organisationer eller virksomheder. Relation Technologies´ hovedprodukt er de kurser, der udbydes, og hvor spillet indgår. På kurserne bliver lederne sporet ind på, hvad det er for psykologiske mekanismer, der sætter ind, når medarbejdere bliver præsenteret for store forandringer. Og på de konsekvenser en leders forskellige valg kan have.

”Min erfaring med Corporate Communications og projektledelse matchede fint med de behov, virksomheden har, men afgørende for, at jeg blev tilbudt en stilling, er, at de har oplevet mig og min faglighed. Kemi er lige så vigtig som formelle kvalifikationer. Man får ikke et job, man skaffer sig et”, pointerer den 35-årige retoriker.

Og for sin egen skyld og for de mange ledige dimittender og andre ledige akademikeres skyld håber Charlotte Bengt, at regeringens forslag om at fjerne muligheden for selvvalgskurser for de højtuddannede bliver sparket til hjørne. Det er trods alt en billig, men for mange direkte vej til varig beskæftigelse, vurderer hun:

”Havde jeg skullet sidde hjemme i min lejlighed på Nørrebro og skrive ansøgninger med afsæt alene i min uddannelse som retoriker, så tror jeg ikke, det var gået så let. Den personlige kontakt og chancen for at føle hinanden på tænderne er i mange tilfælde afgørende. For mig har det været billetten til arbejdsmarkedet”.


FAKTA:
I sit udspil til en beskæftigelsesreform lægger regeringen op til at fjerne akademikernes ret til seks ugers selvvalgt kursus eller efteruddannelse. I fremtiden skal tilbuddet alene målrettes ufaglærte og faglærte arbejdsløse samt arbejdsløse med en kort videregående uddannelse.