Dansk Magisterforening

Styrkelse af naturfag kræver tættere samarbejde mellem uddannelser

Del artikel:

Skolereformen og et tættere samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler skal være med til at bane vej for de trængte natur- og teknologifag. Sådan lød det bl.a. i debat på Folkemødet om naturfagene, der blev væk.

”Undskyld, jeg er humanist. Havde jeg dengang vidst, hvor spændende og vigtigt og nyttigt et fag, det er, var jeg blevet biolog. Nu blev det dansk og engelsk i stedet.”

I et telt på folkemødet, proppet med ingeniører og naturvidenskabere følte DM´s formand Ingrid Stage sig nødsaget til at indlede sit oplæg i debatten om naturfagenes status, med en beklagelse. Dog blødte hun hurtigt sit udsagn op:

”For ingen begejstring for naturvidenskab uden dygtig undervisning og ingen fascination af ny teknologi uden kompetent didaktik, så humanister og naturvidenskabelige vil altid have brug for hinanden. Folkeskoleundervisning, også i naturfagene, bliver udviklet bedst, hvis professionshøjskolerne og universiteterne arbejder tættere sammen. Det er helt afgørende for, at vi kan gøre børn og unge mere interesserede end de er i dag”, fastslog Ingrid Stage.

Bertel Haarder (V), tidligere undervisningsminister og ordfører på området, startede ligeledes med en undskyldning.

”Jeg har nemlig en samfundsvidenskabelig baggrund, og det er endnu værre end Ingrid,” påpegede Bertel Haarder, før han slog til lyd for at droppe vanetænkningen og belønne unge lærere, der går naturfagsvejen.

”Vi har brug for flere af dem, og vi har brug for, at de bliver i folkeskolen i stedet for at gå ud og få mere vellønnede job andre steder. Derfor skal vi overveje at opgive ligelønstænkningen, selv om tanken ikke huer Ingrid Stage,” sagde Bertel Haarder.

Rektor for UC Lillebælt Erik Knudsen mindede om, at andet presserende problem, der skal løses, før man begynder at diskutere manglen på lærere i naturvidenskab, og det er manglen på lærere i det hele taget.

”Når det er sagt, mener jeg at professionshøjskolerne har en vigtig opgave i at skabe et bedre samarbejde, både mellem pædagog- og læreruddannelsen, men også til det gymnasiale niveau og helt ned i daginstitutionerne. Der er brug for en national strategi, men der er også brug for, at vi lokalt kan forfølge nogle spor, som vi fx har gjort med biotekuddannelsen i Odense,” sagde rektor Erik Knudsen.

Når Novo for nylig påpegede, at virksomheden får brug for 3000 nye forskere i de kommende år, men at der ikke er nok at få inden for landets grænser, så er det et wake-up call for alle, mente astrofysiker Anja Andersen, der også styrede debatten. Og DM-formanden replicerede:

”Vi skal tale naturfagene op uden at tale andre fag ned. Og måske kan skolereformen faktisk styrke netop det område. I stedet for at være begræsnet af 45 minutters tavleundervisning skal ungerne ud med gummistøvler på. Så skal fascinationen nok vågne.”