Spring menu over

Q&A: Hvordan gør du din kommunikation autentisk?

Katrine Louise Nielsen

Kathrine Louise Nielsen. Foto Anne Kring

Q&A Sofia Tøfting
Del artikel:

Hvordan kan man lyde mere menneskelig i sine tekster? Hvorfor kan det være svært nogle gange at virke autentisk i sin kommunikation? Hvordan hænger autenticitet og strategisk kommunikation sammen? Vi har spurgt Kathrine Louise Nielsen, som er selvstændig copywriter.

Hvorfor er autenticitet vigtigt i kommunikation?

Autenticitet bygger tillid mellem afsender og modtager. Det er vigtigt, når du skal skabe forandringer og påvirke mennesker. Vi kan godt lide at mærke, at der er ægte mennesker med uglet hår bag ordene, vi læser. Et socialpsykologisk princip ved navn ’liking’, beskrevet af psykologen Robert Cialdini, siger, at folk foretrækker at sige ja til nogen, de kan lide. Du kan øge din ’likability’ ved at øge autenticiteten. 

Hvordan ser du behovet for autenticitet i den aktuelle verdenssituation?

Autenticitet var vigtigt før, og det er det stadigvæk. Virksomheder formåede i fin grad at lyde robotagtige før ChatGPT, og man kan også sagtens få en AI til at lyde helt menneskelig. Jeg kan godt se, hvordan AI og fake news kunne påvirke efterspørgslen på autentisk kommunikation, men det er faktisk ikke noget, jeg har mærket i min forretning. Vi har altid godt kunnet lide, at andre er autentiske, tror jeg.

Hvordan kan man gøre sin kommunikation mere autentisk?

Psykologen Robert Cialdini giver et råd, som jeg selv bruger meget: ’Use the language of your audience’. Find fraser og vendinger, som kunderne selv bruger. Eller det upolerede indhold. Et billede fra kontoret til SoMe eller ”7 sjove spørgsmål, Britta fra kundeservice har fået” i en e-mail. 
Og så skal virksomheden turde ikke at være dødkedelig. Det er rigtig dyrt at være. Hvis du kommunikerer som indlægssedlen i en pakke medicin, kan din modtager ikke mærke dig. For at blive bedre til at sige tingene med dine egne ord, kan du f.eks. fortælle en kollega, hvad det egentlig er, du vil sige og bede personen optage det. Så har du et godt udgangspunkt for en mere autentisk tekst.

Hvad kan være udfordrende, når det kommer til at holde sin kommunikation autentisk?

Hvis medarbejderne er bange for at blive fyret for at lade deres personlighed skinne igennem, så tør de nok ikke lave autentisk kommunikation. Medarbejderen skal føle en høj grad af psykologisk tryghed, før de kan kommunikere autentisk.
En anden udfordring kan være, at folk bliver bange for at være useriøse, hvis de skruer op for det autentiske. Mange af de kunder, jeg har igennem på workshops, vil gerne kommunikere mere menneskeligt. Men når jeg så viser eksempler på en autentisk tekst, siger de, at det er alt for friskt. I mit arbejde som copywriter er det faktisk ofte min strategi at aflevere en tekst, jeg ved, kunden ikke vil godkende, fordi den er skrevet i en meget frisk tone. Når så kunden selv nedtoner den, får de alligevel en mere levende tekst end det, de selv ville have skrevet.
Derudover er mange godkendelsestrin den sikre vej til røvsyg kommunikation uden nerve. Måske skal juridisk afdeling lige have den forbi, og så nogle ledere og så videre. Der bliver ofte skrabet noget spræl og personlighed ud af teksten for hvert led. 

Hvordan kan man balancere det autentiske med det strategiske i sin kommunikation?

Det er selvfølgelig vigtigt at balancere tonen, man kommunikerer i, med det, man tilbyder som virksomhed. Et kreativt bureau kan lave en fed kampagne til din virksomhed, men hvis det ikke harmonerer med, hvad virksomheden ellers står for, så virker det utroværdigt. Man har nok heller ikke lyst til at flyve med et flyselskab med en alt for useriøs jargon. Er de så i stand til at flyve sikkert?

Hvad er et eksempel på autentisk kommunikation – og hvilket resultat har det?

Hvis man nogensinde har hørt Emma Holten snakke, kan man tydeligt høre hendes ord i bogen ’Underskud’. Det gjorde noget virkelig godt for min personlige læseoplevelse. Det videnskabelige arbejde er helt på plads, men sproget er ikke køligt af den grund. Det gør, at bogen bliver værd at interagere med. 

Kathrine Louise Nielsen

Som selvstændig copywriter arbejder Kathrine Louise Nielsen blandt andet med at rådgive virksomheder i e-mail-kampagner samt undervise i og holde foredrag om copywriting og adfærdsprincipper.

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje