Syv undervisere hædret med Undervisningsprisen for deres inspirerende undervisning
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Syv undervisere fra forskellige videregående uddannelser i Danmark er blevet hædret med Undervisningsprisen for deres evne til at inspirere og engagere studerende. Prisen uddeles af uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund og gives til undervisere, der formår at kombinere høj faglighed med nærvær og aktualitet, så de studerende får kompetencer til at navigere i en kompleks verden.
Undervisningsprisen, som uddeles årligt af Uddannelses- og Forskningsministeriet, anerkender den store betydning, som inspirerende undervisere har for de studerende og undervisningsmiljøet. Prisen skal skabe øget opmærksomhed om underviserrollen og inspirere til fremragende undervisning på de videregående uddannelser. Hver prismodtager modtager 500.000 kroner, hvoraf 300.000 kroner skal bruges til at udvikle nye undervisningsaktiviteter på institutionen, mens 200.000 kroner er en personlig hæderspris.
Blandt de hædrede undervisere er to fra universiteterne i skikkelse af studielektor Nenia Zenana fra Københavns Universitet (KU) og professor Ulrich Krühne fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Begge fremhæves for deres innovative og engagerende undervisningsformer.
Nenia Zenana, studielektor og koordinator for praksisundervisningen på Musikvidenskab på KU, underviser kommende musikformidlere i klaver, brugsklaver, hørelære og korsang. Hun møder sine studerende med åbenhed og forventning og ser undervisning som en erkendelsesrejse, hvor både faglighed og personlig udvikling er i fokus. Zenana stræber efter at opbygge et tillidsrum, hvor hun og de studerende er skabende sammen, og hvor musikken bliver et sprog for det, vi endnu ikke har ord for.
Professor Ulrich Krühne fra DTU underviser i kemiteknik og fluid dynamics og er kendt for at kombinere teknisk avanceret undervisning med pædagogisk gennemtænkte metoder. Han bruger blandt andet AI-generede rollespil og chatbots i sin undervisning og tilpasser sin undervisning til de studerendes forskellige læringsstile. Krühne ser undervisning som en gensidigt bindende kontrakt, hvor både underviser og studerende forpligter sig til at yde deres bedste.
Prisoverrækkelsen fandt sted i Operaen i København, hvor uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund fremhævede de syv underviseres betydelige bidrag til undervisningen.
"De syv dygtige og engagerede undervisere, som modtager prisen i dag, kan være enormt stolte af deres indsats. Nye teknologier ændrer, hvordan vi kommunikerer, arbejder og lærer. Globalisering og klimaforandringer ændrer vores samfund og arbejdsmarked. Det stiller store krav både til undervisere og studerende, og den gode undervisning handler i dag også om at ruste unge mennesker åndeligt og intellektuelt, så de kan navigere i en kompleks og omskiftelig verden. Her bærer vores undervisere et stort ansvar," udtalte ministeren.