Ny ITU-professor træner kunstig intelligens med computerspil
© Foto: ITU
Sebastian Risi er tiltrådt som professor på IT-Universitetet den 23. august, hvor han holdt sin indtrædelsesforelæsning med titlen “Creative AI:
Machines that Play, Adapt, and Create”.
Sebastian Risi er uddannet ved Philipps-Universität Marburg og færdiggjorde sin ph.d. ved University of Central Florida i 2012. I 2019 modtog han et Sapere Aude Starting Grant for sin forskning i kunstig intelligens inden for industriel automation, og han er koordinator for ITU’s Creative AI Lab og co-director for Robotics Evolution and Art Lab (REAL)-gruppen.
I sin forskning bruger han computerspil til at træne neurale netværk i at tænke kreativt og løse problemer i den virkelige verden.
Professoren og hans kolleger har bl.a. skabt et projekt, i hvilket Minecraft fungerer som en ramme omkring et neuralt netværk, der udformer komplekse figurer – fra larver og træer til bygninger og interiør. Hvis man skal forklare processen kort, konstruerer den kunstige intelligens byggeklodser ved hjælp af lokalt interagerende enheder – dvs. enheder, der kun kan se, hvad deres umiddelbare naboenheder laver – hvilket også er den fremgangsmåde, organismer i naturen bruger.
Men forskningen har også et mere jordnært og praktisk perspektiv, fortæller han. Hvis man kan træne et neuralt netværk til at være kreativ i Minecraft, kan man måske også lære det at koordinere en sværm af tusind droners bevægelsesmønster eller en million nanobotter at udføre komplicerede kirurgiske indgreb.