Ny institutdirektør på DTU Aqua
Foto: Bax Lindhardt
Professor Anna Rindorf er blevet udnævnt til ny direktør for DTU Aqua. Hun tiltræder stillingen den 1. juli og kommer fra en stilling som professor og sektionsleder for Økosystembaseret Marin Forvaltning på DTU Aqua. Anna Rindorf har været ansat på DTU Aqua siden 2007 og har en ph.d. fra Københavns Universitet. Hun har også en diplom i organisation og ledelse fra CBS.
Anna Rindorf ser det som sin hovedopgave at give de ansatte frihed til at udfolde deres fulde potentiale. Hun mener, at frihed til at få nye og innovative idéer og friheden til at føre dem ud i livet er afgørende for instituttets succes. Hun understreger også vigtigheden af samarbejde og dialog både indenfor instituttet og med eksterne samarbejdspartnere.
"Vi får mange flere idéer, når vi er forskellige mennesker samlet sammen – både på DTU Aqua, men også på tværs af DTU’s institutter. Det lyder som en simpel ting, men jeg mener virkelig, at det er vigtigt, at vi får snakket sammen," siger Anna Rindorf.
Anna Rindorf bliver direktør for DTU Aqua på et tidspunkt, hvor omverdenens fokus på instituttets forskningsområder er stort. Hun ser det som en vigtig opgave at støtte op om lokal fødevareproduktion og lokal innovation i en usikker verden. "Det bliver vigtigt, at vi kan støtte op om lokal fødevareproduktion og lokal innovation, så vi kan vokse videre på trods af den meget usikre verden, vi har i øjeblikket," siger hun.
DTU’s rektor, Anders Bjarklev, udtaler: "I Anna Rindorf får DTU Aqua en leder med meget høje ambitioner for instituttets forskning, rådgivning og innovation. Anna Rindorf har samtidig evnerne til at realisere ambitionerne, og jeg glæder mig til at arbejde sammen med hende i hendes nye rolle."
Anna Rindorf har en omfattende baggrund inden for forskning og ledelse. Hun har tidligere arbejdet som forsker hos Danmarks Fiskeriundersøgelser og har været sektionsleder for Sektion for Økosystembaseret forvaltning siden 2013. I 2020 blev hun udnævnt til professor i Ecosystem Approach to Marine Management.