Dansk Magisterforening

Millionbevilling til KU-forsker

Foto af Lars Konzack

© Foto: KU

Del artikel:

Lars Konzack fra Institut for Kommunikation på Københavns Universitet har fået 9 mio. kr. til et nyt forskningsprojekt, der via digital gamification skal oplære og opkvalificere medarbejdere i biotekindustrien. Gamification bygger på principper fra spilindustrien ved eksempelvis at tilsætte spilelementer til aktiviteter, som ikke er spil, og på den måde gøre fx undervisning og kurser mere forståelige og håndgribelige. Det sker fx ved at belønne præstationer og adfærd eller ved at tilføre en storyline og indføre levels og mål. Projektet er det første learning while working-projekt med udgangspunkt i principperne fra digitale spil. Metoden afprøves hos Novo Nordisk, der ser et stort potentiale i metoden.

Projektet “Digital gamification – en gamechanger for oplæring af procesoperatører” er et samarbejde mellem KU, Aalborg Universitet, Novo Nordisk og BioLean.