Dansk Magisterforening

Forskningsprojekt med SDU i spidsen skal løse stort klimaproblem inden for skibsfart

© Foto: SDU

Af Claus Baggersgaard
Del artikel:

Syddansk Universitet (SDU) skal stå i spidsen for forskningsprojektet MISSION (MaritIme juSt in time optimiSatION), der handler om at udvikle en kommunikations- og logistikplatform til optimering af skibstrafik, så man undgår kødannelse uden for havne og derved et unødvendigt højt brændstofforbrug.

Projektet involverer 30 europæiske partnere, heriblandt universiteter, havne, shippingfirmaer og teknologivirksomheder og er finansieret med 7,5 millioner euro eller 55,92 millioner kroner fra EU’s Horizon-midler.

I shippingbranchen er det et almindeligt problem, at skibe sejler hurtigt af sted mod deres næste destination kun for at komme frem til en fyldt havn og besked om enten at cirkle rundt uden for havnen eller ankre op, indtil der er havneservice og en kajplads klar. Ifølge en rapport fra International Maritime Organization er det ikke unormalt, at skibe bruger mellem fem og ti procent af deres tid på at vente på at komme ind i havn.

Den unødvendigt høje fart og den efterfølgende ventetid med motorerne tændt giver et markant øget brændstofforbrug. Det er både et klimamæssigt og et økonomisk problem.

“Dybest set handler det om kommunikation. Skibet skal vide, hvornår havnen er klar, og havnen skal vide, hvornår skibet kommer,” siger forskningsleder Julia Pahl, der er lektor på Det Tekniske Fakultet på SDU.

Globalt set står shippingbranchen ifølge Europa-Kommissionen for tre procent af verdens udledning af klimagasser. Behovet for transport er imidlertid stigende, og den maritime sektor og dens udledning af CO2 har derfor været en af de hurtigst voksende i de senere år. Det er ikke mindst derfor, der er behov for at gøre noget nu.

Forskerne forventer, at skibenes brændstofforbrug kan reduceres med op til 23 procent på den samlede rejse.