Dansk Magisterforening

Fondsmillioner til syv humanvidenskabelige projekter

© Illustration: Velux Fonden

Del artikel:

Velux Fonden har givet i alt 42 mio. kr. til syv forskningsprojekter på Aarhus Universitet, CBS, Københavns Universitet og Roskilde Universitet. Det sker gennem fondens kernegruppeprogram, som støtter fri, original grundforskning inden for humaniora og beslægtede samfundsvidenskabelige fag.

”Humanvidenskaberne er med til at udvikle det danske demokratiske samfund på et oplyst, inkluderende og bæredygtigt grundlag. Med kernegruppeprogrammet giver vi forskerne frihed til at kunne forfølge egne, originale ideer. Det bidrager til udvikling af det brede vidensberedskab, der er afgørende for et demokratisk samfund under hastig forandring og for uddannelserne. Som årets syv udvalgte projekter vidner om, er der ingen modsætning mellem fri, excellent, nysgerrighedsdrevet forskning og stærk samfundsrelevans”, siger Henrik Tronier, der er programchef for Velux Fondens humanvidenskabelige uddelingsområde.

En kernegruppe er en tæt samarbejdende forskergruppe med typisk en eller to fastansatte seniorforskere som projektledere, evt. et antal seniorforskere og 2-3 postdocs og/eller ph.d.-studerende. Gruppen kan bestå af forskere fra samme institut eller forskere på tværs af institutter og universiteter.

De syv projekter, der skal udvikle nye erkendelser, teorier og tilgange og gøre os klogere på vores historie, dagligdag og fælles fremtid, er:

(U)VÆRDIGHEDSERFARINGER FRA UDKANTEN (INDIGMA)
V. lektor Magnus Paulsen Hansen, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet, og lektor Sabina Pultz, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet.

KRIGSERINDRINGENS GENERATIONER
– omstridt erindring, historiske narrativer og historieundervisning i Bosnien og Serbien.
V. lektor Tea Sindbæk Andersen, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns Universitet, og professor Thomas Morton, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.

VIDENSKABENS OG FIKTIONENS FREMKOMST – under den videnskabelige revolution i Danmark.
V. lektor Simona Zetterberg-Nielsen, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

CLONE – Konsekvenser af langvarige netværksforbindelser mellem organisationer.
V. lektor Christoph Houman Ellersgaard og lektor Hubert Buch-Hansen, Institut for Organisation, Copenhagen Business School.

NÅR DANSK BLIVER TIL – Interkulturel pragmatik i undervisningen af dansk som andetsprog.
V. professor Susana Silvia Fernández, Institut for Kommunikation og kultur, Aarhus Universitet, og lektor Carsten Levisen, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet.

OIKOS: OMSORG OG KRISE I DET
21. ÅRHUNDREDE
V. professor Isak Winkel Holm og lektor Solveig Gade, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.

(U)ÆRLIGHED
V. professor Ingo Zettler og lektor Seamus Power, Institut for Psykologi, Københavns Universitet.