Spring menu over
Dansk Magisterforening

CBS-forskere vinder prestigefyldt pris

Christian Geisler Asmussen

© Foto: CBS

Del artikel:

Tre forskere fra Copenhagen Business School (CBS), Christian Geisler Asmussen, Bo Bernhard Nielsen og Anthony Goerzen, har vundet en prestigefyldt pris, JIBS Decade Award from the Academy of International Business, for deres forskning i internationale investeringer.

Forskergruppens arbejde har fokuseret på, hvad der gør nogle byer mere attraktive end andre for udenlandske investorer. Deres forskning identificerede tre nøgleegenskaber, som karakteriserer de globale byer, det er attraktivt for virksomheder at investere i. Disse byer er i høj grad forbundet til såvel lokale som globale markeder. De har desuden et kosmopolitisk miljø med kulturel diversitet. Det vil sige et internationalt miljø, som ikke er underlagt nationale begrænsninger eller fordomme. Og så har de et stort udbud af avanceret service som advokater, finansvirksomheder og andre rådgivere”, siger Christian Geisler Asmussen, professor på CBS.

Disse særlige kendetegn fandt han frem til for ti år siden sammen med Bo Bernhard Nielsen, i dag professor på Sydney Universitet i Australien og ekstern lektor ved CBS, og Anthony Goerzen, der i dag er professor på Smith School of Business, Queens University i Kingston, Canada.

De tre blev i juli hædret med prisen JIBS Decade Award from the Academy of International Business på Academy of International Business-konferencen i Warszawa. Et panel af fagfæller bedømte deres artikel, som blev publiceret i 2013 i det særdeles velanskrevne tidsskrift Journal of International Business Studies, til over de sidste ti år at være den mest indflydelsesrige artikel.

Forskningen er vigtig, da den hjælper både byer og virksomheder med at forstå, hvad der gør en by attraktiv for internationale investorer. Det kan således have en direkte indflydelse på politiske beslutninger om, hvordan man bedst tiltrækker udenlandske investeringer og skaber arbejdspladser, vækst og skatteindtægter. Desuden kan virksomhederne bruge forskningen til at tage mere informerede beslutninger om, hvor de skal placere deres investeringer.