Forskerforum nr. 7, 2022
Tema om universitetsloven
Download magasinUniversiteternes autonomi og akademisk frihed bør være ledetråden i en revision af universitetsloven
I 2023 er det 20 år siden, at universitetsloven, der blandt andet afskaffede det kollegiale selvstyre på universiteterne, blev vedtaget. DFiR har i den anledning igangsat et projekt om evaluering af loven, som der kan læses mere om i nærværende udgave af Forskerforum.
Ekspert: Ulovlige kontrakter flyder på ministeriets hjemmeside
Uddannelses- og Forskningsministeriet har standardkontrakter liggende, som forskere anbefales at benytte, når de samarbejder med private virksomheder, men kontrakterne er ulovlige, fordi de pålægger forskerne en alt for vidtgående tavshedspligt, vurderer juraprofessor. Ministeriet vil nu undersøge problematikken.
Regionale optag på SDU får rektor til at slå alarm: “Betydelig risiko for, at vi må lukke uddannelser”
Uddannelser bliver dyrere, når man flytter dem ud på mindre campusser, men der følger ikke det nødvendige tilskud med, for at det kan løbe rundt. På SDU er kombinationen af udflytning og dårlige optagstal blevet en giftig cocktail, der kan føre til uddannelseslukninger.
Rundt om Morten
For første gang i 25 år har Danmark vundet en Nobelpris. En strålende Morten Meldal kunne lade sig hylde af kollegerne, i medierne og nu til sidst også af den svenske konge og hele tabernaklet ved nobelprisfesten. Men hvad er det for en forsker og kollega, der gemmer sig bag succeshistorien? Forskerforum giver ordet til en stribe af de fagfæller, der i forskellige perioder har været tæt på Morten Meldal.
Nobelpris giver taletid
Der er stor forskel på, hvordan danske nobelpristagere har brugt deres berømmelse. Skou blev forskningspolitisk aktivist, Jerne trak sig ud af rampelyset, og Niels Bohr gjorde KU til fysikkens Mekka.
Open access-tidsskrifter kan score flere læsere
Medarbejdere på Det Kongelige Bibliotek hjælper tidsskrifter med at blive registreret i internationalt open access-indeks, og det øger den internationale synlighed. Håbet er at skubbe på en open access-udvikling, der ellers ser ud til at have tabt pusten.
Forskere vil høres – kræver ny universitetslov med reel medbestemmelse
De ansattes tillid til ledelsen på universiteterne er historisk lav. Mange mener, at det skyldes universitetslovens håbløst forældede ledelsesstruktur, der ikke sikrer, at de ansatte bliver inddraget i væsentlige beslutninger.
Evaluering af udskældt universitetslov skudt i gang
Alle forskere får mulighed for at udtrykke deres mening om universitetsloven fra 2003, når DFiR sender spørgeskema ud i december.
Rektorer: Intet i loven står i vejen for medinddragelse
Rektorerne på AU og SDU er enige om, at universitetsloven ikke står i vejen for ordentlig inddragelse af medarbejderne. Det handler om at skabe en kultur byggende på gensidig tillid og vilje til at lytte til hinanden og ikke om at ændre lovparagrafferne, mener de.
Flere partier åbne for at se på en ændring af universitetsloven
Inden valget var flere partier positive over for at nedsætte en kommission, der skal evaluere loven, og flere vil også støtte ændringer, der kan styrke medarbejderinddragelsen og forskningsfriheden.
Med forskerne i et brændende helvede
Fotografen Arturo Rodriguez brugte en måned på at følge forskeres arbejde i forbindelse med et udbrud fra vulkanen Cumbre Vieja på De Kanariske Øer.
Et rigtigt julestudie
Hvordan skaber man – år efter år – en historie og et fiktivt univers, der får en million mennesker til at tænde for tv-julekalenderen hver eneste dag? Det undersøger Nathali Herold Solon Pilegaard i sit ph.d.-projekt.
Vær lidt sjov – det fremmer læringen
Humor i undervisningen er mere end underholdning. Det skaber et bedre læringsrum i forhold til relationer og plads til fri og kreativ tænkning. Det fortæller Martin Einfeldt om i en ny bog.
Skriftlig protest mod digital inhumanisering
Lektor Jes Lynning Harfeld modtog en skriftlig – håndskreven – eksamensopgave og prøvede forgæves at få den gjort gyldig i AAU’s eksamenssystem. Han hylder digital effektivitet, men spørger alligevel: Har vi mistet noget?