340
Januar
Download magasinUniversitetsforskere dominerer: Er de mest populære eksperter
Det er oftest universitetsforskere, som aviser, radio og tv går til, når de skal bruge en ekspertudtalelse, viser ny liste.
Kritiske forskere blev kaldt for "redeskidere" og "bavianer, der burde have et gok i nødden"
Carlsbergfondets magtfulde formand gik i en mail til Aarhus Universitets ledelse hårdt til angreb på tre professorer, der havde fundet en afgørende fejl i en videnskabelig artikel skrevet af deres kolleger med støtte fra fondet. Dekanen svarede, at kritikerne skulle have deres mund tapet til med gaffa. Dybt alvorligt, siger fællestillidsrepræsentant.
Universiteterne smøler med forfremmelsesprogrammer
Den 1. januar 2020 fik universiteterne mulighed for at indføre forfremmelsesprogrammer for lektorer. Målet er at skabe bedre, klarere og kortere karriereveje, men mere end et år senere har ikke et eneste universitet udformet et program. DM opfordrer til en hurtig afklaring.
Minkforsker i klemme: Efterspørger hjælp til at omstille sig
Seniorforsker Steen Henrik Møller savner støtte fra Aarhus Universitet, efter at hans forskningsområde blev udslettet den 4. november sidste år.
Dyrenes Beskyttelse: Millioner af dyr i små trådbure er ikke god dyrevelfærd
Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, kan ikke genkende billedet af dansk minkavl som en dyrevelfærdsmæssig succes, som seniorforsker Steen Henrik Møller tegner det.
Institutleder: Vi kæmper for at holde liv i minkforskningen
Klaus Lønne Ingvartsen, institutleder på Institut for Husdyrvidenskab, hvor minkforskningen på AU hører til, har ikke opgivet at redde forskningsområdet fra lukning.
Topforskere: Træk lod om forskningsmidlerne
Videnskabernes Selskab vil fordele forskningsmidlerne via lodtrækning mellem de kvalificerede ansøgere. Det vil spare tid og ressourcer, der kan bruges på forskningen i stedet, og sikre en mere fair og biasfri fordeling af pengene, lyder argumenterne.
Talent – fup eller faktum?
“Talent” er tidens store buzzword inden for forskningen, men begrebet er i højeste grad diskutabelt. Synet på talent svinger fra at være et spørgsmål om performance, at kunne sætte sig ud over performance – og til at talent slet ikke findes.
Talent for at turde
Multitalentet Fatima AlZahra’a Alatraktchi kedede sig i folkeskolen, og så fandt hun selv på ting, der var spændende. Nu finder hun nye veje inden for mikrobiologien.
Natascha måler skolebørns bevægelser
Folkeskolereformens målsætninger om mere bevægelse i skolen bliver gennemgået med tættekam i Natascha Holbæk Pedersens ph.d.-projekt, der blandt andet har indebåret at sætte bevægelsesmålere på 2.672 skolebørn.
Vor udsendte maskine på Mars
Det rullende geologiske laboratorium Curiosity kan fejre jubilæum på sin arbejdsplads. Og nu får den sågar gæster.
Grupper ser forskelligt på undervisningskvalitet
Rapport om syn på, hvad der er vigtigt for uddannelseskvaliteten, viser generel konsensus, men også interessante forskelle på studerende, undervisere og ledelse.
Softpower-“fænomenologiens” indtog
I legitimations- og styringsøjemed har samtidens uddannelsesplanlæggere og institutionsmagere fået smag for ikke blot at indhøste hårde data, men også bløde subjektive oplevelsesdata. Hvorfor bivåner vi disse videnspolitiske gennemslag, der tager sig ud som særegne helgarderinger af “kvant” og “kval”?