Spring menu over
Dansk Magisterforening

340

Universitetsforskere dominerer: Er de mest populære eksperter

Det er oftest universitetsforskere, som aviser, radio og tv går til, når de skal bruge en ekspertudtalelse, viser ny liste.

Kritiske forskere blev kaldt for "redeskidere" og "bavianer, der burde have et gok i nødden"

Carlsbergfondets magtfulde formand gik i en mail til Aarhus Universitets ledelse hårdt til angreb på tre professorer, der havde fundet en afgørende fejl i en videnskabelig artikel skrevet af deres kolleger med støtte fra fondet. Dekanen svarede, at kritikerne skulle have deres mund tapet til med gaffa. Dybt alvorligt, siger fællestillidsrepræsentant.

Universiteterne smøler med forfremmelsesprogrammer

Den 1. januar 2020 fik univer­siteterne mulighed for at indføre forfremmelsesprogrammer for lektorer. Målet er at skabe bedre, klarere og kortere karriereveje, men mere end et år senere har ikke et eneste universitet udformet et program. DM opfordrer til en hurtig afklaring.

Minkforsker i klemme: Efterspørger hjælp til at omstille sig

Seniorforsker Steen Henrik Møller savner støtte fra Aarhus Universitet, efter at hans forskningsområde blev udslettet den 4. november sidste år.

Dyrenes Beskyttelse: Millioner af dyr i små trådbure er ikke god dyrevelfærd

Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, kan ikke genkende billedet af dansk minkavl som en dyrevelfærdsmæssig succes, som seniorforsker Steen Henrik Møller tegner det.

Institutleder: Vi kæmper for at holde liv i minkforskningen

Klaus Lønne Ingvartsen, institutleder på Institut for Husdyrvidenskab, hvor minkforskningen på AU hører til, har ikke opgivet at redde forskningsområdet fra lukning.

Nyheder

Topforskere: Træk lod om forskningsmidlerne

Videnskabernes Selskab vil fordele forskningsmidlerne via lodtrækning mellem de kvalificerede ansøgere. Det vil spare tid og ressourcer, der kan bruges på forskningen i stedet, og sikre en mere fair og biasfri fordeling af pengene, lyder argumenterne.

Talent – fup eller faktum?

“Talent” er tidens store buzzword inden for forskningen, men begrebet er i højeste grad diskutabelt. Synet på talent svinger fra at være et spørgsmål om performance, at kunne sætte sig ud over performance – og til at talent slet ikke findes.

Talent for at turde

Multitalentet Fatima AlZahra’a Alatraktchi kedede sig i folkeskolen, og så fandt hun selv på ting, der var spændende. Nu finder hun nye veje inden for mikrobiologien.

Tema om talent

Natascha måler skolebørns bevægelser

Folkeskolereformens målsætninger om mere bevægelse i skolen bliver gennemgået med tættekam i Natascha Holbæk Pedersens ph.d.-projekt, der blandt andet har indebåret at sætte bevægelsesmålere på 2.672 skolebørn.

Vor udsendte maskine på Mars

Det rullende geologiske laboratorium Curiosity kan fejre jubilæum på sin arbejdsplads. Og nu får den sågar gæster.

Grupper ser forskelligt på undervisningskvalitet

Rapport om syn på, hvad der er vigtigt for uddannelseskvaliteten, viser generel konsensus, men også interessante forskelle på studerende, undervisere og ledelse.

Redeskidere overalt

Det er ikke kun på AU, at forskere skider i egen rede.

Faste elementer

Softpower-“fænomenologiens” indtog

I legitimations- og styringsøjemed har samtidens uddannelsesplanlæggere og institutionsmagere fået smag for ikke blot at indhøste hårde data, men også bløde subjektive oplevelsesdata. Hvorfor bivåner vi disse videnspolitiske gennemslag, der tager sig ud som særegne helgarderinger af “kvant” og “kval”?

Debat