"Jeg vil lære mine børn, at alle job er gode job"
"En af de vigtigste ting for mig er at italesætte over for mine børn, at alle job er gode job, så længe man selv synes, at det er spændende", fortæller Christina Korsholm Mattson der er PR- og kommunikationsansvarlig i Syddjurs Egnsteater.
For syv ud af ti forældre er det vigtigt at have et arbejdsliv, hvor de kan være forbilleder for deres børn. Det viser Akademikerbladets Forælderbarometer. Vi har talt med fem akademikere om, hvad de gerne vil give videre til deres børn.
Jeg vil vise mine børn, at jeg har tid til andre mennesker
Mathilde Benedikte Bolt
Stud.theol. og hovedbestyrelsesmedlem i DM
Mor til to på 1 og 4 år
Det er vigtigt for mig at inspirere mine børn til, at de kan blive lige det, de gerne vil være. Hvis de arbejder for det, kan de også drømme stort.
Jeg er selv mønsterbryder og kommer fra en familie med udfordringer, så det var på ingen måde givet, at jeg skulle tage en akademisk uddannelse.
En dansklærer, jeg havde i skolen, blev min inspiration. Hun så mig, hjalp mig videre i uddannelsessystemet og fik mig til at se vigtigheden i at være noget for nogen. Vi kan måske ikke gøre en forskel for alle i hele verden, men det har lige så stor værdi i mine øjne at være noget for det enkelte menneske. Det er en af de kerneværdier, jeg gerne vil give mine børn.
Når man skal være præst som jeg selv, hænger arbejdslivet og privatlivet sammen, så for mig er rollen som forbillede for mine børn også flydende. Jeg kommer ikke blot til at være præst inden for de faste arbejdstider, men lige så meget hvis jeg har mine børn med ude at handle og møder en nede i Kvickly, hvis ægtefælle jeg har bisat.
Der er det vigtigt for mig at vise mine børn, at jeg har tid til det menneske, jeg står over for, og at vi er gode mod andre mennesker.
For os handler det om at efterleve de ord, vi fortæller vores børn. Hjemme hos os har vi fokus på de helt små ting: Vi siger tak, spørger pænt og deler.
Jeg vil vise mit barn, at arbejdet ikke kun skal stresse os
Stefanie Steinbeck
Ph.d. i organisationsantropologi og postdoc på Nationalmuseet
Mor til en på 3 år
Det betyder meget for mig at vise min søn den glæde, jeg har ved mit arbejde, så han lærer, at arbejde ikke kun er noget, der stresser os. Jeg vil gerne vise ham, at man sagtens kan finde et arbejde, man er stolt af, men uden at det overtager hele ens liv.
Jeg arbejder med formidling, forskning og mennesker, og derfor er jeg særligt opmærksom på, hvordan jeg opfører mig – både i rollen som underviser over for mine studerende og i rollen som mor over for min søn. Når jeg underviser i etik og moral, skal jeg også selv være et menneske, jeg kan stå inde for, og som andre kan se op til.
Han har fulgt med mig på arbejde, siden han var helt lille, når det giver mening for ham. Jeg skrev om børns affektive museumsoplevelser i min ph.d. og er for nylig begyndt på et projekt om leg på museer. I begge tilfælde har han været en naturlig del af det.
"Gå, mor, du skal på arbejde," siger han nogle gange. Det fylder selvfølgelig i mine refleksioner, men jeg håber, at det er hans måde at give udtryk for, at han ser, at jeg er glad for mit arbejde.
Fordi jeg har forelsket mig i en karriere, hvor der ofte forventes en del arbejde uden for de normale arbejdstider, har jeg løbende overvejelser om, hvordan jeg bedst muligt kan være der for ham. Jeg vil ikke være en mor, der kommer hjem udmattet og fraværende. Det vigtigste er, at han aldrig føler, at jeg prioriterer arbejdet over ham.
"Gå, mor, du skal på arbejde," siger han nogle gange. Det fylder selvfølgelig i mine refleksioner, men jeg håber, at det er hans måde at give udtryk for, at han ser, at jeg er glad for mit arbejde"Stefanie Steinbeck, mor til en på tre år
Jeg vil lære mine børn, at alle job er gode job
Christina Korsholm Mattson
Cand.mag. i dramaturgi og PR- og kommunikationsansvarlig i Syddjurs Egnsteater
Mor til tre på 2, 6 og 9 år
En af de vigtigste ting for mig er at italesætte over for mine børn, at alle job er gode job, så længe man selv synes, at det er spændende. Det er vores grundlæggende værdisæt.
Det er ikke vigtigt for mig, om de bliver tømrere eller topdirektører. Når vi taler med dem om, hvad de vil være, når de bliver store, sørger vi altid for at pointere, at den akademiske vej ikke er den eneste rigtige vej – selvom både min mand og jeg er akademikere.
Jeg vil gerne vise dem vejen ved at turde gå efter de mål og drømme, jeg selv har.
For nylig valgte jeg at sige nej til at fortsætte i en stilling, fordi jobbet ændrede sig væk fra det, jeg brænder for. Det talte jeg åbent med mine børn om. Jeg vil gerne lære dem, at det er vigtigt at lytte til sig selv – også selvom det kræver mod at skifte retning.
Vi taler åbent om arbejde med vores børn, og jeg forsøger så vidt muligt at inkludere dem i arbejdet. Jeg var selv med mine forældre på arbejde, da jeg var barn, og har brugt flere eftermiddage i venteværelset i min mors lægepraksis. Derfor føles det naturligt at lade mine børn få et indblik i mit arbejdsliv, og det tror jeg kun er sundt.
Jeg vil give mine børn et positivt syn på arbejdslivet
Anders Stie Møller Tommerup
Cand.scient. i biologi og biolog hos Sweco
Far til tre på 3, 9 og 11 år
Jeg håber på at give mine børn nogle kerneværdier med videre i forhold til naturen og beskyttelsen af kloden. Jeg håber, at de får den samme opmærksomhed, så de også kan være stolte over måden, vi i fællesskab passer på jorden på.
De har for eksempel lige bygget et hjemmelavet økosystem i haven af et gammelt soppebassin. Så taler vi om, hvilke dyr og planter der kan leve der.
Under corona havde jeg meget hjemmearbejde, og der blev det meget tydeligt for mig, at det betyder noget for mine børn, at de ved, hvad jeg laver. Hvis jeg sidder foran computeren i mange timer eller er væk over flere dage på feltarbejde, taler jeg ikke negativt om det, men fortæller derimod om, hvor glad jeg er for at kunne bruge tid på noget, der interesserer mig.
De kommer også til at bruge meget tid på arbejdsmarkedet i fremtiden. Derfor synes jeg, det er vigtigt tidligt i livet at præsentere dem for alle de muligheder, de har.
Vi har jævnligt snakke med dem om, hvad der er spændende, eller om der er noget, de i hvert fald ikke har lyst til. Så kan de selv være med til at tage stilling til, hvad de vil og ikke vil.
Det er ikke altid, de kan se meningen med for eksempel at lave deres matematiklektier, men så prøver jeg at illustrere for dem, at man godt kan bruge det til noget i den virkelige verden. Når jeg skal på feltarbejde i mit arbejde som biolog, har jeg brug for at beregne afstande på et kort. På den måde viser jeg dem, at selvom det ikke nødvendigvis er spændende, så er det stadig vigtigt at kunne.
Jeg vil lære mine børn at tage ansvar for deres arbejde
Nicoline Sølling Wegner
Kandidatstuderende i uddannelsesvidenskab
Mor til en på 5 år
Jeg føler et ansvar for at være et godt forbillede for min datter, fordi jeg er med til at forme den næste generation.
Jeg vil gerne vise hende, at når man har sagt ja til noget – hvad enten det er børnehave eller arbejde – så har man også et ansvar. Det handler om, at jeg står op og kommer af sted, også på de dage, hvor det er lidt tungt.
For mig handler arbejdslivet ikke kun om karakterer og flotte titler. Jeg vil gerne lære hende, at karakterer ikke definerer, hvem vi er. Det vigtige er at finde noget, der giver mening for én selv, og som gør én glad. Jeg læser uddannelsesvidenskab, fordi jeg vil gøre en forskel for børn og unge. Men hvis hun en dag vælger noget helt andet, er det vigtigste for mig, at hun finder et arbejde, hun kan se sig selv i.
Noget af det vigtigste, jeg prøver at give videre, er empati. Jeg vil gerne lære hende at kunne sætte sig i andres sted og møde alle slags mennesker. Jeg tror på, at man kan komme langt i livet, hvis man er et godt menneske. Om vi smiler til folk på gaden eller køber en flaske vand til en hjemløs, så prøver jeg at vise hende, at man skal være noget for andre også.
At blive mor har også ændret mine prioriteter. Jeg tænker mere over, hvor meget tid jeg bruger på min arbejdsplads, end jeg gjorde før. Jeg vil gerne have et arbejde, jeg glæder mig til, men ikke på bekostning af at være nærværende med min datter.
Forældrebarometer 2025
Akademikerbladets Forælderbarometer sætter fokus på balancen mellem arbejdsliv og familieliv.
Analyseinstituttet Norstat har stillet 1.034 forældre til børn på nul-seks år en række spørgsmål. Respondenterne er repræsentativt vægtet på køn, alder og region.
Svarene er indsamlet i marts 2025.
Læs alle historierne på akademikerbladet.dk/barometer