CBS-studerende dumper onlineundervisning
© Karolina Grabowska
Øget fleksibilitet, men et mindre effektivt læringsrum. Dugfriske undersøgelser på CBS udstiller onlineundervisningens begrænsninger, mener forskere.
De videregående uddannelser har modtaget stor ros for at gennemføre en meget omfattende omstilling til onlineundervisning på uhørt kort tid.
Men hvordan er kvaliteten af de nye og påtvungne undervisningsformer?
Knap så god ifølge en miniundersøgelse fra CBS blandt 114 studerende på 26 uddannelsesretninger.
I undersøgelsen, som CBS Students har gennemført for studentermedlemmer af Akademisk Råd i slutningen af maj, svarer blot 24 pct., at de har været tilfredse med den onlineundervisning, de har modtaget i foråret 2020. 54 pct. svarer omvendt, at de har været utilfredse.
Frederikke Schöler Høgsgaard, studerende og medlem af Akademisk Råd, er ikke overrasket over resultatet.
“Det bliver jo en lidt rodet omgang, når du skal gå fra 0 til 100 på få dage. Men jeg har stor tiltro til, at alle har forsøgt deres bedste. Og forhåbentlig kan vi få skabt forbedringer ved at få mere struktur og klarere retningslinjer. Det kunne være noget så simpelt som at få CBS’ onlinekalender til at virke igen, så der kommer bedre styr på skemalægningen”, siger hun.
Læringsmiljøet er mindre effektivt, så kvaliteten daler, og du opnår ikke den samme grad af engagement, hverken fra studerende eller fra undervisereMichael Mol, professor ved CBS
I 2023 skal langt størstedelen af kurserne på Copenhagen Business School gøre brug af onlineteknologi, fordi såkaldt blended learning ifølge universitetet kan skabe et mere engagerende og udfordrende undervisningsmiljø, der kan styrke de studerendes motivation.
Den målsætning kan undervisere og studerende øve sig mere på i efteråret, hvor ledelsen har besluttet, at mindst 50 pct. af undervisningen skal afvikles online.
Næstformand i Akademisk Råd på CBS, professor Bent Meier Sørensen, mener dog, at undersøgelsen tjener som en “advarsel mod at bruge onlineundervisning i stort omfang”.
“Jeg har brugt 20 år på at uddanne mig til at blive en dialogbaseret underviser, og jeg må bare konstatere, at det er rigtig svært online. Retfærdigvis siger CBS, at blended learning og onlineundervisning er to forskellige ting, men det kan ikke nægtes, at der indgår en hel del onlineelementer i blended learning. Jeg synes bare, at det står meget klart nu, at den fysiske tilstedeværelse fortsat må stå i centrum”, siger han.
Kvaliteten daler
Bent Meier Sørensens vurdering deles af to andre CBS-professorer, Michael Mol og Carmelo Cennamo. De har i Financial Times offentliggjort resultaterne af en undersøgelse af 250 forskere og studerendes oplevelser med nødundervisning på business schools i hele verden, herunder CBS. I artiklen konkluderer forskerne, at onlineundervisningens begrænsninger har vist sig “overvældende”.
“Nogle er glade for den øgede fleksibilitet, men fraværet af klasserumsatmosfære og den særlige dynamik på campus forringer i høj grad læringsoplevelsen. Læringsmiljøet er mindre effektivt, så kvaliteten daler, og du opnår ikke den samme grad af engagement, hverken fra studerende eller fra undervisere”, siger Michael Mol.
Samtidig peger underviserne på, at en større gruppe af studerende er passive online sammenlignet med campusundervisning.
“Og man ved ikke, hvad de tænker, så det er simpelthen et dårligere undervisningsmiljø”, siger han.
Michael Mol tror, at pædagogik kan forbedre onlineundervisningen, men det løser ikke alle udfordringerne, og han tvivler på, at den personlige og sociale interaktion i det fysiske rum kan genskabes online. Dermed vil onlineundervisning per definition påvirke oplevelsen af fællesskab negativt, vurderer han.
“Det fysiske, sociale miljø er meget vigtigt. Det her er unge voksne, der er ved at definere sig selv, særligt i begyndelsen af studiet, og derfor er socialisering og interaktion for mange en vigtig og central del af selve læringsprocessen”.