Spring menu over
Dansk Magisterforening

9 gode råd til ledere: Sådan får du medarbejderne gennem krisen

Hjemmearbejde Bag Rude

Godt råd til ledere. Når I introducerer nye regler og direktiver, som medarbejderne skal efterleve, så sørg for, at det ikke bare bliver sagt i telefonmøder, men også kommer ud på skrift. Folk skal have mulighed for at dykke ned i teksten, hvis de senere bliver i tvivl om, hvad der egentlig blev sagt. © Modelfoto: Lars Bech

Del artikel:

Coronavirussen har vendt op og ned på arbejdslivet. Det sætter store krav til lederne, der har ansvaret for at skabe trygge og ordentlige rammer for arbejdet. Her er en ledelsesrådgivers bedste råd.

Alle ansatte er sendt hjem. Kunderne holder sig væk.

Det er i krisesituationer som denne, vi har brug for gode ledere, der kan føre virksomhed og medarbejdere sikkert gennem stormen. Det mener Jens Dalgaard, der ejer uddannelsesvirksomheden TACK, som underviser og uddanner både private og offentlige ledere.

“Det er vigtigt at bevare roen, så du kan skabe dig et overblik over situationen og ikke tage forhastede beslutninger. Der er brug for, at du som leder sætter en tydelig retning, som medarbejderne kan støtte sig op ad”, siger Jens Dalgaard.

Her får du hans ni bedste råd:

1. Se igennem krisen

“Drop det, der ikke er vigtigt. Skyd opgaverne i 14 dage til at starte med, og fokusér på kernen i din forretning. Jeg har selv sagt til vores medarbejdere, at vi i første omgang tager lønsamtalerne lidt senere.

Coronaudbruddet er et midlertidigt vilkår, vi ikke kan gøre noget ved. Derfor giver det som leder bedre mening at kigge forbi krisen end ind i den. Lige nu er det vigtigere end nogensinde at have et langsigtet fokus med de ting, I sætter i søen. Og at vi som ledere har en vision, som medarbejderne kan navigere efter, når de føler, det hele brænder på”.

2. Afstem i ledergruppen

“I skal mødes dagligt i lederteamet og få talt sammen om, hvad der skal ske, og hvordan I håndterer de aktuelle udfordringer.

Det skaber uro, hvis medarbejderne hører forskellige ting fra forskellige ledere. Omvendt skaber det gennemsigtighed og ro, hvis I er enige om tilgangen”.

3. Vær effektiv i din kommunikation

“I en krisetid er klar kommunikation helt afgørende.

Planlæg kommunikationen fra ledelsen på faste tider. I vores organisation holder vi morgenmøde kl. 8.30 og fortæller på 10 minutter, hvad der skete i går, og hvad der skal ske i dag. Det giver samtidig medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål til det, de går og tumler med.

Kommunikér klare beslutninger, der viser, at I har en idé om, hvor I vil hen. Men fortæl også, at tingene kan ændre sig i morgen.

Hellere for meget information end for lidt”.

4. Gentag hovedbudskabet

“Jeg har som leder to hovedbudskaber i den her situation. 1: Vi skal sikre vores medarbejderes ve og vel. 2: Vi skal have orden i forretningen.

Find dine hovedbudskaber, og gentag dem. Det viser, at du som leder holder fast i kursen for virksomheden, også i en krisetid”.

5. Skriv beslutningerne ned

“Når I introducerer nye regler og direktiver, som medarbejderne skal efterleve, så sørg for, at det ikke bare bliver sagt højt på telefonmøder, men også kommer ud på skrift efterfølgende.

Folk skal have mulighed for at dykke ned i teksten, hvis de senere bliver i tvivl om, hvad der egentlig blev sagt”.

6. Stå til rådighed

“I en krisesituation bliver lederens rolle central, og du kommer til at tage flere beslutninger i det daglige arbejde end sædvanligt. Det er derfor enormt vigtigt at være synlig og til rådighed.

Jeg er selv opmærksom på altid at tage telefonen. Hvis jeg ikke kan tage den, fordi jeg er i møde, ringer jeg tilbage så hurtigt som muligt”.

7. Del succeserne – gerne hurtigt og uformelt

“Lige nu er det nemt at fokusere på alt det negative. Så meget desto vigtigere er det som leder at skabe en kultur, hvor I deler succeserne med hinanden – for eksempel når I klarer en opgave godt, og jeres kunder er glade for jeres arbejde.

Skab en platform, hvor det er nemt. Vi har selv oprettet en Whats­App-gruppe, som vi bruger til de hurtige beskeder, og det fungerer rigtig godt, fordi det er mere uformelt og umiddelbart. Det er en platform, vi ikke normalt bruger, men den er effektiv i denne her situation”.

8. Fang usikkerhederne

“Vi er i en situation fyldt med usikkerheder og dommedagsprofetier. Også på en arbejdsplads kommer der til at cirkulere rygter og forkert information. Det skal vi som ledere fange og korrigere.

Find ud af, hvem der er kilden til de forkerte oplysninger – ikke for at slå folk i hovedet med det, men for at forklare, hvordan tingene egentlig hænger sammen. Og tag usikkerhederne op på det daglige morgenmøde”.

9. Oprethold alvoren – pas på med humoren

“Som ledere er en af vores vigtigste opgaver at være rolle­modeller. Det, vi siger og gør, sætter en standard.

Derfor er det vigtigt at opretholde en alvor i det, vi står i.

Som leder er det simpelthen forbudt at lave jokes og bruge ironi eller sarkasme lige nu”.