Dansk Magisterforening

Arbejdsgivere takker nej til AI ved ansættelser: ”Ville være respektløst”

Julle Hollegaard er HR-chef i virksomhederne Visma DataLøn og ProLøn, som er en af de mange virksomhederne, der ikke ønsker at bruge AI, når der rekrutteres nye medarbejdere. © Foto: Privat

Del artikel:

Virksomheder ønsker ikke at bruge AI til rekruttering, og de anbefaler også ansøgerne at lade være, viser ny undersøgelse.

Nej tak til AI.

Så kontant lyder meldingen fra danske virksomheder, når det gælder rekruttering af nye medarbejdere.

Hele 97 procent af de danske virksomheder bruger ikke kunstig intelligens til screening af jobsøgere. Og otte ud af ti virksomheder maner til intet eller moderat brug af AI, når jobansøgningen skrives.

Det viser resultaterne af den nye Rekrutteringsanalyse fra Konsulenthuset ballisager, hvor 1239 offentlige og private virksomheder har svaret på, hvordan de finder og ansætter nye medarbejdere.

”I vores søgen efter kandidater kan vores system og brugen af AI hjælpe os med at screene efter kandidater, men vi bruger det ikke. AI er ikke slet ikke modent nok og kan være biased. Det viser forskning også. Så jeg er ikke komfortabel med at give slip på tilgangen, hvor det er mennesker, som ansætter mennesker,” siger Julie Hollegaard, der er HR-direktør i Visma DataLøn og ProLøn.

Virksomheden er Danmarks største leverandør af lønsystemer og rekrutterede sidste år 50 nye medarbejdere og i år 20.

Jeg er ikke komfortabel med at give slip på tilgangen, hvor det er mennesker, som ansætter mennesker

Julie Hollegaard, HR-chef, Visma DataLøn og ProLøn

Hvis Julie Hollegaard brugte AI til at screene de mange jobsøgere, ville det garanteret spare tid. Men hun er ikke klar til at gamble med kvaliteten af rekrutteringen.

”Mange har det nok som os: Spørgsmålet er, om vi vil vi stå med et lige så godt sæt kandidater til jobbet ved brugen af AI? Det tvivler jeg stærkt på, som AI er i dag,” siger Julie Hollegaard.

Og så handler det om at behandle andre ordentligt, pointerer hun.

”Når et menneske bruger tid på at investere i at søge job hos os, så synes jeg også, at det ville være ubarmhjertigt og respektløst at bruge en maskine til at screene og sortere i feltet af kandidater til jobbet.”

Ønsker ikke et mekanisk match

Morten Ballisager, som er direktør og ejer af Konsulenthuset ballisager, påpeger, at sammenspillet mellem mennesker og ChatGPT kan noget. Men også, at det typisk ikke er opfattelsen i de danske virksomheders HR-afdelinger.

”Dels handler det om, at HR-afdelingerne typisk er meget lidt duperede over teknologi, men også, at man samtidigt ønsker et menneskeligt sammenspil og kommunikation i rekrutteringen. Derfor ønsker mange virksomheder ikke at bruge ChatGPT i den proces,” siger han.

Den udlægning genkender Julie Hollegaard.

”Vi HR-folk har lidt en berøringsangst for at bruge AI, for tænk nu, hvis AI faktisk gør arbejdet bedre, end vi kan. Så HR-afdelingerne i virksomhederne er helt sikkert ikke first movers, når det gælder brugen af AI”, siger HR-direktøren.

Otte ud af ti virksomheder ønsker, at jobsøgere er tilbageholdende med at bruge AI i deres ansøgninger.

Og 40 procent af virksomhederne anbefaler, at jobansøgere slet ikke bruger AI i jobansøgningen. 

”Når vi ser denne modreaktion på at bruge AI jobansøgningen, så er det fordi, arbejdsgiveren oplever, der ikke er krop og sjæl i ansøgningen, når der bruges AI. Man vil gerne have følelsen af at være i kontakt med et motiveret menneske. Man vil ikke have en mekanisk match.” siger Morten Ballisager.

Man ønsker et menneskeligt sammenspil og kommunikation i rekrutteringen

Morten Ballisager, ejer og direktør, Konsulenthuset ballisager

Visma DataLøn og ProLøns HR-direktør ville være ked af, hvis jobansøgerne bruger AI til at skrive det materiale, som sendes ind.

”Jeg ville i udgangspunktet føle mig en anelse snydt. Vi bruger jo heller ikke AI i screeningsprocessen. En computer søger jobbet, og en computer giver afslaget – det giver jo ikke mening. Når vi ansætter mennesker, vil jeg kommunikere med mennesker,” siger Julie Hollegaard.