Dansk Magisterforening

"Der er risiko for, at færre med handicap får en videregående uddannelse som følge af denne aftale"

Vi ved, at studerende med funktionsnedsættelser er længere tid om at gennemføre studiet end studerende uden. Derfor "bør man tænke dem meget mere ind, når man tilpasser SU-systemet,” siger Rasmus Brygger, ligebehandlingschef i Institut for Menneskerettigheder. © Foto: Linda Johansen/Ritzau Scanpix.

Del artikel:

Politikernes nye SU-aftale fjerner også muligheden for et ekstra års SU for 20.000 studerende med funktionsnedsættelse, der ikke har ret til handicaptillæg. Risikabelt, siger Institut for Menneskerettigheder.

Er du studerende og har en funktionsnedsættelse, der ikke berettiger dig til handicaptillæg, er der nedslående nyheder fra Folketinget. 

Den nye SU-aftale, som regeringen og tre blå partier har indgået, fjerner nemlig det sjette SU-år, og tilbyder kun 12 ekstra SU-klip til studerende med handicaptillæg, hvilket langt fra inkluderer alle studerende med funktionsnedsættelse.

20.000 af de studerende med funktionsnedsættelse har ikke ret til handicaptillægget, og dermed ikke de 12 ekstra SU-klip, viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, der er behandlet af DM. 

Studerende med handicaptillæg har i dag allerede ret til 12 måneders ekstra SU, pointerer

“Det er en fortsættelse af det nuværende. Aftalen er reelt set en forværring for alle, der modtager SU, fordi alle mister det fleksible SU-år,” siger Brian Arly Jacobsen. 

Aftalen er reelt set en forværring for alle

Brian Arly Jacobsen, formand for DM Universitet

Gruppe bør tænkes ind i SU-systemet 

Tal fra Handicapbarometer, der løbende overvåger handicapområdet i Danmark, viser, at studerende med funktionsnedsættelse bruger længere tid på at fuldføre deres studier end dem uden funktionsnedsættelser.

Det er en gruppe, der af forskellige årsager – for eksempel ordblindhed eller sygemeldinger - kan have behov for større fleksibilitet i løbet af deres uddannelse, forklarer Rasmus Brygger, der er ligebehandlingschef i Institut for Menneskerettigheder. 

Men selvom universiteterne allerede er forpligtede til at imødekomme disse behov med en rimelig tilpasning, kan den nødvendige støtte være vanskelig at få i praksis.

Derfor sætter Rasmus Brygger spørgsmålstegn ved, om aftalen overhovedet vil forkorte studietiden.

“Når vi ved, at denne gruppe generelt tager længere tid om at færdiggøre en uddannelse, bør man tænke dem meget mere ind, når man tilpasser SU-systemet,” siger han og fortsætter:

"Der er risiko for at færre med handicap får en videregående uddannelse som følge af denne aftale.” 

Det er Brian Arly Jacobsen enig i. Han håber derfor, at politikerne vil bløde op for kriterierne for at få handicaptillæg, så flere studerende med funktionsnedsættelser kan få mulighed for det fleksible SU-år.

“Det er trist, at aftalen kommer til at gå ud over denne gruppe, fordi de oftere har brug for at læse på nedsat tid i dele af deres uddannelse. Den ret udnytter de lige nu, så godt som de kan, og formår af den grund at færdiggøre deres uddannelse.”

Hvad er handicaptillæg og SPS?

Handicaptillægget er en økonomisk kompensation, der tildeles studerende med en psykisk eller varig funktionsnedsættelse, der forhindrer dem i at varetage et studiejob. 

Specialpædagogisk støtte (SPS) har til formål at hjælpe studerende med funktionsnedsættelser, så de kan fuldføre deres uddannelse. SPS-støtte kan være hjælp til strukturering af pensumlæsning eller læse-skriveteknologi til ordblinde. 

Kilde: spsu.dk og su.dk 

Aftale rammer ordblinde studerende 

Gruppen af studerende med funktionsnedsættelse, der ikke har ret til handicaptillæg, tæller blandt andet gruppen af ordblinde studerende. De kan i stedet modtage SPS-støtte, men det giver ikke ret til et sjette SU-år.

Mange ordblinde har imidlertid behov for et sjette SU-år, enten fordi de skifter uddannelse undervejs, da den første uddannelse kan være mere teksttung end forventet, eller fordi de først kan få adgang til SPS-støtte efter flere måneder på studiet og derfor må starte forfra. Det siger forperson i Ordblinde- og Dysleksiforeningen, Gry Kaalund Nicolaisen. 

“Derfor er vi i foreningen ret bekymrede for, hvilke konsekvenser den nye aftale vil få for de ordblinde studerende, fordi de af indlysende årsager kan have brug for ekstra studietid,” siger hun.

Hvis vi ikke kan uddanne os, kan det ende med at blive meget dyrt for samfundet

Astrid Siemens Lorenzen

Studerende Astrid Siemens Lorenzen, der er født med spastisk lammelse og er tidligere bestyrelsesmedlem af Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH), mener, at aftalen vil øge uligheden på uddannelsesområdet: 

“Allerede i dag er studerende med handicap i klemme i SU-systemet, fordi nogle af os har brugt mere end seks år på at gennemføre et studie,” siger Astrid Siemens Lorenzen, der før har advaret mod at fjerne det sjette SU-år

“Vi har som gruppe også potentiale på arbejdsmarkedet, men hvis vi ikke kan uddanne os, kan det ende med at blive meget dyrt for samfundet. Sådan en som mig vil ikke kunne varetage et job uden en uddannelse.”