Spring menu over
Dansk Magisterforening

Nyt ord hitter i jobannoncer: "Giver mig lidt kvalme"

Bjarke Bekhøj er partner og direktør i det digitale marketingsbureau Become.

Ord, der langsomt kommer ind i sproget, sniger sig også ind i jobannoncer, fortæller Bjarke Bekhøj, der er partner og direktør i det digitale markedsføringssbureau Become. © Foto: Line Rønn

Del artikel:

Brugen af ordet passion i jobannoncer er mere end tredoblet de seneste år. Det kan være virksomhedernes reaktion på quiet quitting, mener rekrutteringsekspert.

”Vi søger en passioneret og kundeorienteret kommunikationschef”.

 Eller hvad med:

”Alle her deler en passion for at gøre en positiv forskel i samfundet”.

Det kan også lyde:

”Du vil være omgivet af og samarbejde med passionerede og yderst kompetente kolleger”.

Jobannoncer fra landets virksomheder er i høj grad blevet passionerede.

I årets to første kvartaler var der knap 15.000 jobopslag, som anvendte ordet ”passioneret”. Det er næsten en tredobling siden samme periode i 2016 og næsten en fordobling siden 2020. Det viser en optælling, som Akademikerbladet har lavet på baggrund af data fra Jobindex.

”Det er jo egentligt et pudsigt ord. Tidligere var det meget motiveret eller robust, som blev brugt i jobopslag. At være passioneret handler om at vise stærke følelser, og hvor mange arbejdsgivere ønsker egentlig, at deres ansatte gør det på arbejdspladsen?”, siger Bjarke Bekhøj.

Han er direktør og partner i det digitale markedsføringsbureau Become og er tidligere gået mod strømmen, når det gælder jobopslag. For eksempel ved at efterspørge et ”helt almindeligt menneske”, som ikke fylder sin jobansøgning med ”bullshit”.

Men Become bruger faktisk selv ordet passioneret i et af sine aktuelle jobopslag, hvor de beskriver en ”passioneret stemning på kontoret”.

”Ja, vi har jo selv brugt det ord”, medgiver Bjarke Bekhøj.

”Jobopslag skal have nogle formalia, og der står meget det samme i jobopslag. Det er også nok fint nok, når det gælder kommunikation. Men ligger der noget mere bag ved det brugen af ordet – måske?”. 

Et opgør med quiet quitting?

Ordene udvikler sig, men betyder nogenlunde det samme.

”Passioneret kan være det nye plusord, ligesom forandringsparat, motiveret og agil tidligere har været det, og som nogenlunde dækker det samme”, fortæller Morten Ballisager, der ejer Konsulenthuset ballisager, som beskæftiger sig med rekruttering, karriere og danskernes arbejdsliv.

Morten Ballisager tror dog også, at brugen af passioneret kan handle om en modreaktion fra virksomhederne mod fænomenet quiet quitting, der kort fortalt går ud på, at medarbejderne gør det, de bliver betalt for, men så heller ikke mere.

”Dette kan være virksomhedernes måde at sige, at vi ikke gider quiet quittere, fordi de er ikke passionerede omkring deres arbejde, og det forstår jeg i så fald til en vis grad godt. Når jeg ser på denne spirende bevægelse med en virksomheds briller, vil jeg da også hellere have en passioneret ansat end en quiet quitter, for de går måske lidt længere i at finde nye og andre løsninger”.

Ordet passioneret giver mig også lidt kvalme. For hvad skal vi med det?

Morten Ballisager, ejer og direktør, Konsulenthuset ballisager

For Morten Ballisager er der med de passionerede jobopslag dermed også tale om noget symbolik.

”Passioneret er lidt i familie med det meningsfulde i jobbet. Det er en snak, som fx Morten Albæk tager, når han skubber til forståelsen af, at vi helst vil ansætte den, som virkelig brænder for arbejdet. Men det er jo ikke sikkert, at man skal være passioneret for at være skidegod til sit arbejde”, fastslår han.

Bjarke Bekhøj tror godt, at der kan være noget om snakken om, at den eksplosive vækst i brugen af ord som passioneret i jobannoncer kan være virksomhedernes modsvar til quiet quitting.

”Det kunne man måske forestille sig. Alligevel tror jeg nu ikke, der er en direkte sammenhæng. For man kan også tale om andre ord og begreber, som ligger indenfor dette felt. Tendensen quiet quitting er vokset frem de seneste måneder, men det er som om, arbejdsgiverne ikke har turdet gå ind i den diskussion”.

Top 10: Hvem vil helst have passion?

Disse virksomheder har brugt ordet passioneret flest gange i jobannoncer i 2023:

  1. Aarhus Kommune
  2. Novo Nordisk
  3. Netto
  4. Magasin
  5. LEGO System
  6. Maxi Zoo
  7. Gastrojob.dk
  8. Kamstrup
  9. Semco Maritime
  10. Meny

Kilde: Jobindex. 

Hvad skal vi med det?

At efterspørge passion i arbejdet er ikke bare en dansk tendens.

Forskning fra Jon Jachimowicz og Hannah Weisman fra Harvard Business School omfatter en analyse af 200 millioner jobopslag i USA. Det konstaterer, at antallet af jobopslag, der eksplicit nævner "passion", steg fra 2 procent i 2007 til 16 procent i 2019.

Virksomhederne risikerer ifølge Morten Ballisager dog at skubbe folk fra sig med denne type jobopslag, som faktisk er interesseret i jobbet, men frabeder sig at søge, fordi de ikke opfatter sig som passionerede.

”Nu går de skridtet længere og efterspørger ikke bare motiverede, men nu også passionerede ansatte”, siger Morten Ballisager.

”Ordet passioneret giver mig også lidt kvalme. For hvad skal vi med det? Jeg kan være passioneret, når jeg er til fester. Det knytter sig til mine følelser og min privatsfære og ikke til arbejdet”.

Hvad skal vi med ordet passion i jobannoncer, spørger Morten Ballisager.

Et bullshitord, som alle bruger

Bjarke Bekhøj ved ikke, præcis hvornår og hvem der har startet denne trend, men Become-direktøren tror, der i høj grad er tale om en copy-paste tendens.

”Ord, der langsomt kommer ind i sproget, breder sig også i jobannoncer. Det er jo meget subjektivt, hvad man ligger i passioneret. Min opfattelse af ordet i daglig tale er, at det er et positivt ord uden nogen dybere substans - helt på niveau med at være ærlig. Jeg ser det egentlig lidt som et bullshitord, som ikke rigtig siger noget, men som alle åbenbart er begyndt at bruge”, siger Bjarke Bekhøj.

For Become-direktøren er hele jobannoncemarkedet en rituel størrelse eller som et skuespil, hvor virksomhederne skriver mange af de samme ting.

”Jeg tror, man finder dette ord i jobopslag fra lige så mange virksomheder, hvor man går hjem efter 37 timer og holder jævnlige kaffepauser som i store advokathuse, hvor overarbejde er normen. Så brugen af ordet er nok ret tilfældig”, siger han og fastslår:

”Som arbejdsgiver køber man jo ikke passion, men en arbejdskraft. Folk må da gerne være passioneret, men det vigtigste er, at de gør deres arbejde”.