Studiereform betyder, at jeg ikke kan blive gymnasielærer alligevel – det var ellers derfor, jeg valgte studiet
"Reformens konsekvenser tysses ned alle steder, og jeg synes faktisk det er ulækkert, at man som universitet ikke har mere respekt for sine studerende”, siger studerende Isabel Dyhrberg. © Privatfoto.
En ny studiereform på Roskilde Universitet betyder, at studerende ikke som lovet kan opnå kompetencer til at blive gymnasielærer. "Ulækkert, at man som universitet ikke har mere respekt for sine studerende”, siger studerende.
Studerende på Roskilde Universitet (RUC) risikerer ikke længere at kunne blive gymnasielærere. De har ellers inden deres studiestart i 2020 og helt frem til midten af januar i år fået at vide, at en uddannelse på RUC netop giver dem kompetencer til at blive gymnasielærere.
Problemet er, at universitetets kandidatreform, som træder i kraft i 2022, opløser de tidligere kandidatuddannelser med to fag. I stedet får de studerende en såkaldt "fagintegreret uddannelse med tværfaglige elementer". Og den nye kandidatgrad giver ikke adgang til at læse pædagogikum, der er et krav for at undervise som gymnasielærer.
RUC har imidlertid ikke fortalt de studerende om de markante konsekvenser, selv om køreplanen til reformen har ligget klar i månedsvis. Reformen rammer derfor helt uden forvarsel de studerende, som vil bruge en universitetsuddannelse fra RUC til at blive gymnasielærere.
En af dem er 41-årige Isabel Dyhrberg. Hun søgte ind på RUC i sommeren 2020 med det formål at blive gymnasielærer. Både studieadministration og studievejledning fortalte hende før studiestart, at hun kunne blive gymnasielærer, ligesom hun ved flere samtaler under første semester fik samme melding.
Men den melding er forkert, og det fandt hun ud af ved et tilfælde.
”Da jeg ringede i slutningen af december måned til studievejledningen med et spørgsmål til min uddannelse som gymnasielærer, fik jeg den noget overraskende besked, at det kunne jeg ikke længere blive på RUC. Det var en meget chokerende melding”, siger Isabel Dyhrberg.
Hun ringede straks til administrationen for at dobbelttjekke, og efter lang tid på hold fik hun samme nedslående besked.
”Jeg kunne faktisk ikke forestille mig, at man ville optage studerende på en uddannelse for at lade dem i stikken samme semester. Jeg forestillede mig, at man som minimum var sikret en overgangsordning, hvis man allerede var optaget på en uddannelse. Meldingen var, at det var man ikke, men at ingen vidste noget”, siger hun.
Ingen oplysninger til studerende om reformen
Det er under al kritik, at RUC’s ledelse endnu ikke har meldt noget officielt ud om kandidatreformens konsekvenser for de ramte studerende. Det mener Sif Stokholm, som er bestyrelsesmedlem og nyvalgt forperson for Studenterrådet på RUC.
”Det superproblematisk, at ledelsen endnu ikke er kommet med en officiel melding til de studerende om, hvad de kan gøre, hvis de rammes af reformen. Det er under al kritik, at man efterlader studerende på perronen på denne måde”, siger Sif Stokholm.
Hun påpeger, at Studenterrådet flere gange har henvendt sig til ledelsen både skriftligt og ved interne møder med spørgsmål om, hvorfor der ikke er kommet mere information om reformen.
Sidste frist for kvote 2-ansøgning er den 15. marts, så hvis de studerende, som rammes af reformen, ønsker at flytte til et andet universitet næste semester, haster det med konkrete svar fra ledelsen, påpeger Sif Stokholm.
”Jeg forstår godt den frygt og frustration, der opstår blandt de studerende på den baggrund. Vi mangler jo for eksempel svar på, hvordan de studerende kan få merit, hvis de skal skifte universitet. De studerende, som rammes af reformen, skal have information om deres muligheder nu”.
0 hits på hjemmeside om kandidatreform
RUC flager ikke ligefrem amed sin reform over for omverdenen. Søger man på ”kandidatreform” eller ”studiereform” på ruc.dk, får man 0 hits.
Og så sent som i midten af januar måned 2021 fremgik det stadig på universitetets website, at de studerende kan opnå kompetencer til at blive gymnasielærere, selvom det ikke længere er muligt. Det viser flere skærmdumps, som Isabel Dyhrberg har taget og vist til DM Akademikerbladet.
Hos Gymnasieskolernes Lærerforening (GL), som organiserer gymnasielærere, ved man heller ikke meget om reformen. Men man har de seneste måneder fået henvendelser fra flere bekymrede RUC-studerende, fortæller Morten Bayer, som er konsulent i GL.
”Vi ved på nuværende tidspunkt ikke meget konkret om reformen. Men via flere henvendelser fra studerende tegner der sig et billede af, at reformen har konsekvenser for dem, der gerne vil være gymnasielærere. Og det er jo rigtig trist, hvis nogen læser en uddannelse på RUC under indtryk af, at de opnår de nødvendige kompetencer, hvis det ikke er tilfældet”, siger Morten Bayer.
Ifølge vicedirektør for Uddannelse og Studerende på RUC, Maria Volf Lindhardt, er det "rigtig beklageligt", at studerende skal få en sådan information via egen-henvendelse, som Isabel Dyhrberg oplevede.
"Men det er et spørgsmål, om at vi ikke er færdige med vores kommunikationsplan for reformen endnu. Vi har haft et stort arbejde med at få beskrevet og lavet de nye uddannelser, og nu er vi i gang med at lave en stor ansøgning til Uddannelses- og Forskningsministeriet om, at vi nedlægger gamle uddannelser og laver nye, som ministeriet skal godkende. Det er ikke en undskyldning, men vi har simpelthen ikke været nok opmærksomme på, at vi skulle have oplyst de studerende om dette", siger Maria Volf Lindhardt.
Hun fortæller, at planen er, at RUC's ledelse melder samlet ud til alle studerende i uge 5.
Manglende respekt for de studerende
Isabel Dyhrberg påpeger, at det er kun fordi, hun har været meget opsøgende og vedholdende, at hun har fundet ud af, hvor store konsekvenser kandidatreformen har for hende og mange andre RUC-studerende.
”Nu har andre studerende hørt på vandrørene om reformens konsekvenser, og mange er blevet meget forskrækket over følgerne. Helt overordnet kan jag godt forstå, at RUC vil lave reformer og specialisere sig i visse retninger. For mig personligt er det dog det helt galimatias, at universitetet afmonterer muligheden for at tage en af de mest velbeskæftigede uddannelser, som gymnasielærer jo er”.
”Reformens konsekvenser tysses ned alle steder, og jeg synes faktisk det er ulækkert, at man som universitet ikke har mere respekt for sine studerende”Isabel Dyhrberg
Isabel Dyhrberg er klar til i sidste ende at søge ind på KU for at kunne blive gymnasielærer. Hendes gennemsnit er højt nok til, at hun kan søge ind på kvote 1, så en afklaring haster ikke lige så meget for hende som for de studerende, der skal søge via kvote 2.
Tvinges Isabel Dyhrberg til studieskift fra RUC til KU betyder det dog, at hun formentlig må vinke farvel til 12 måneders SU, som hun har brugt på at læse en uddannelse, som hun ikke længere kan bruge til noget – medmindre der laves en overgangsordning, eller de studerende sikres merit, og det har hun ikke forhåbninger om.
”En af mine medstuderende dropper ud nu, fordi hun ikke kan vente på svar længere og ikke har råd til at bruge mere SU på en uddannelse, hun ikke kan bruge til noget. Det føles, som om vi løber panden mod en mur. Selv vores huskoordinator, som er ansat af universitet til at hjælpe de studerende i vores hus på studiet, vidste intet om denne reform”, siger Isabel Dyhrberg og fastslår:
”Reformens konsekvenser tysses ned alle steder, og jeg synes faktisk det er ulækkert, at man som universitet ikke har mere respekt for sine studerende”.
Besked fra juristerne
En studievejleder skrev i en mail til Isabel Dyhrberg den 18. december 2020, at ”Når man ikke længere kan kombinere to fag på denne måde, vil det derfor ikke være muligt at leve op til (kompetencekravene, red.). Det er i hvert fald sådan det ser ud lige nu, og det forestiller jeg mig er en information, som er enormt skuffende for dig og andre, der ønsker at blive gymnasielærer”.
Studieadministrationen rådede Isabel Dyhrberg til at kontakte RUC's jurister. Det gjorde hun, og efter at have rykket fra svar flere gange fik hun bekræftet af juristerne, at ”vores kandidatuddannelser efter reformen ikke længere lever op til de krav (kompetencer til at blive gymnasielærer, red.)”.
Isabel Dyhberg skriver sin mail, at hun er bekymret over, om hun kan få merit for sine 12 måneder på RUC på en anden uddannelse. Det er vigtigt, fordi hun har brugt vigtige SU-klip på studiet. Til det svarer juristen: ”Du har ret i, at det bliver svært at få merit for hele semestret, men det afhænger af en konkret vurdering foretaget af det universitet, du søger ind på”.