Studerende på KU klarede sig til eksamen trods corona
Zoom-undervisningen har ikke umiddelbart haft konsekvenser for karaktererne på de danske universiteter. © Foto: Gabriel Benois/Unsplash
På trods af udbredt mistrivsel grundet onlineundervisning, har de studerende på Københavns Universitet klaret sig karaktermæssigt lige så godt under forårssemesteret, sammenlignet med sidste år.
Selvom forårets onlineundervisning har været udskældt af studerende såvel som undervisere, så har det ikke haft en negativ effekt på karaktererne.
Tal fra KU viser, at andelen af beståede er steget fra 90,5% i forårssemesteret 2019 til 90,9% i foråret 2020, hvor nedlukningen var i kraft.
Også karaktererne har fået et, om end lille, nøk opad. Gennemsnitskarakteren lå i foråret 2019 på 7,0, men steg altså til 7,2 i foråret 2020.
Lignende resultater på de øvrige universiteter
Andre danske universiteter ser de samme resultater. CBS så ifølge Berlingske også en stigning i karaktergennemsnittet, der gik fra 8,22 sidste år, til 8,36 i år.
På Aarhus Universitet steg karaktergennemsnittet fra 7,3 i sommersemesteret 2019 til 7,6 i 2020.
"Hvis vi ser på beståelsesprocenterne, er tendensen også, at de studerende har klaret sig en lille smule bedre end tidligere år. Vi har ikke umiddelbart en entydig forklaring på årsagerne. Udsvingene er naturligvis relativt små, så man skal under alle omstændigheder passe på med for bastante konklusioner om fordele og ulemper ved digital undervisning og digitale eksamener", skriver Kristian Thorn, vicedirektør på AU til Magisterbladet i en mail.
Ligeledes kunne DR P3 d. 22 september fortælle, at VIA University College havde lige så mange beståede studerende som før nedlukningen, og der havde heller ikke været flere klager eller søgninger om dispensation.
Onlineundervisning ledte til mistrivsel
Tilbage i juni lavede DM en undersøgelse, der påviste, at der var udbredt mistrivsel hos de danske studerende på grund af onlineundervisningen.
46% af de adspurgte svarede, at de havde forberedt sig ”overvejende dårligere” eller ”meget dårligere”. Engagementet i studiet var trykket helt i bund, og 59% af de adspurgte studerende svarede, at deres faglige engagement var blevet dårligere.