Dansk Magisterforening

Stressede akademikere: Flere henvender sig lige nu i DM's telefonvagt

Arkivfoto. Hjemsendelsen i foråret kan have været en kærkommen pause fra en stressfyldt hverdag, som mange nu er tilbage i. © Francisko Moreno / Unsplash

Af Anna Dalsgaard
Del artikel:

DM oplever nu, at flere medlemmer henvender sig i telefonvagten, fordi de er ved at gå ned med stress. De havde stressproblemer inden hjemsendelsen, og nu orker de ikke mere.

Minna Melgaard, konsulent i Forhandling og Rådgivning i DM, taler med mange medlemmer i DM’s telefonvagt. Hun oplever i øjeblikket, at flere ringer, fordi de har ondt i arbejdslivet.

Det er hendes indtryk, at der er stigende problemer, som ofte handler om for stort arbejdspres og uklare mål.

”Det er problemer, som allerede lå og ulmede inden hjemsendelsen. Så grunden til, at vi oplever en stigning nu, er formentlig, at mange har opfattet hjemsendelsen i foråret som en kærkommen pause fra en stressfyldt hverdag. De har hængt i med neglene, og når de så kommer tilbage på arbejde, føler de sig pressede og usikre”, siger Minna Melgaard.

Uklar ledelse og arbejdspres

Hvis man havde det svært inden hjemsendelsen i foråret, har det ikke nødvendigvis ændret noget at være fysisk væk fra arbejdspladsen. For nogle er problemerne endda blevet større, efter at arbejdspladsen er åbnet op igen.

”Alle de problemer, der var der i forvejen fortsætter jo bare, når de kommer tilbage, og hos nogle blev de større, da de skulle starte op igen efter at være sendt hjem”, siger Minna Melgaard.

For det har ikke været nemt at komme tilbage på alle arbejdspladser. Indtrykket er, at det især er medlemmer, som har direkte kontakt med andre som en del af deres arbejde, som har det svært.

”Det har meget at gøre med, om ledelsen kan lægge en linje for, hvordan arbejdet skal forløbe. På små arbejdspladser med uklar ledelse, bliver det ikke bedre, når de skal tilpasse sig løbende regeringsudmeldinger i forhold til corona”, siger Minna Melgaard og fortsætter:

”Så hvis du i forvejen har svært med dialog, aftaler og retningslinjer med din leder, så er alt det med at holde afstand og hvem, der må være på arbejde hvornår ikke så nemt at håndtere. Dialogen bliver ikke nemmere i en turbulent periode”.

Råd til dig, som har sygemeldt dig

  • Ring til DM, hvis du ikke allerede har gjort det
  • Gå til lægen
  • Tag den med ro i 14 dage
  • Forlig dig med, at det var nødvendigt at sygemelde dig
  • Gør noget, der er godt for dig, så du får det bedre, gåture fx
  • Overvej, om du vil arbejde på at ændre din stilling, eller om du skal forlade den

Få ro og overvej din situation

Mange henvender sig først til DM, når de har sygemeldt sig, og Minna Meldgaard anbefaler dem altid at gå til lægen.

”Det kan vi ikke sige for ofte, for man skal ikke selvdiagnosticere sig”, siger hun.

Og så opfordrer hun dem til at tage den lidt med ro i 14 dage, hvor de skal restituere sig, gå ture og i det hele taget gør noget, som de får det bedre af.

”De er tit forvirrede og selvfølgelig kede af det. I de 14 dage skal de tænke og forlige sig med, at det var nødvendigt at sygemelde sig, for mange ser ikke sig selv som nogle, der giver op”, siger Minna Melgaard.

Hun møder også dem, der er stædige og kæmper for at blive på arbejde, selvom de har det rigtig skidt.

”Når jeg taler med dem, forsøger jeg at få dem til at reflektere ud af boksen og tænke over, hvorfor de holder fast, når de har det så dårligt. Hvorfor bliver de ved? Hvad holder dem i stillingen?”.

Ændre eller opgive stillingen

Minna Meldgaard beder dem også overveje og tage stilling til, hvad de vil i forhold til arbejdspladsen, inden hun taler med dem igen.

”For da skal vi tale om, hvilken strategi vi skal lægge for at hjælpe dem. Ønsker de en strategi for at skabe ændringer i stillingen, eller skal vi hjælpe dem til at komme ud af stillingen? Det taler jeg ikke med dem om, når de ringe første gang, for det skal de have ro til at tænke over”, forklarer hun.

Som konsulent skal hun også forsøge at fornemme, hvordan arbejdsgiveren reagerer på sygemeldingen. Nogle ledere forholder sig helt rolige, mens andre spammer medarbejderne med sms’er osv.

”I sådanne tilfælde taler vi med dem om, hvordan de kan håndtere kontakten med chefen.”, siger hun.

Konsulenterne i DM har løbende kontakt med medlemmer i pressede situationer, så Minna Meldgaard og kollegerne laver altid en aftale om, at de skal ringe igen.