Statens ledere tager godt imod uddannelse i psykisk arbejdsmiljø
Uddannelsesforløbene for ledere i staten består af tre undervisningsdage og to netværksmøder. © Foto: CoWomen/Unsplash
De statslige ledere føler sig bedre klædt på til at fremme et godt psykisk arbejdsmiljø efter at have gennemført et uddannelsesforløb, der blev udviklet som en del af OK18. DM´s formand håber, at også kommunale og private arbejdspladser vil lade sig inspirere.
Der er stor ros til en ny uddannelse i psykisk arbejdsmiljø, som indtil videre to hold af statslige ledere har gennemført.
I evalueringsrapporten fra EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) siger deltagerne, at de efter forløbet føler sig bedre i stand til at forebygge mistrivsel og forestå den daglige håndtering af de konkrete udfordringer på arbejdspladserne, skriver Akademikerne.
Lederne har fået nye redskaber, nye perspektiver og et bedre indblik i, hvad der spiller ind på det psykiske arbejdsmiljø, lyder svarene i de foreløbige evalueringer.
At der er behov for mere viden om psykisk arbejdsmiljø på chefgangene, hersker der ingen tvivl om hos uddannelsens underviser, ph.d. Malene Friis Andersen, der til daglig arbejder i NFA, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
”Jeg mødte en masse engagerede ledere, som var meget motiveret for at gøre en forskel for deres medarbejderes trivsel. De erkendte samtidig, at det ikke er nogen enkelt opgave”, siger Malene Friis Andersen til Akademikerne.
Hele arbejdsmarkedet har brug for et løft på det her områdeCamilla Gregersen
Kompetencerne mangler
En egentlig lederuddannelse i psykisk arbejdsmiljø har længe været efterlyst, også blandt DM´s medlemmer. Det fortæller formand i DM, Camilla Gregersen. Hun håber, at ideen om et egentligt uddannelsesforløb også vil inspirere de kommunale og private arbejdspladser til at gøre noget tilsvarende.
”Hele arbejdsmarkedet har brug for et løft på det her område. Mange efterspørger konkrete redskaber og tilkendegiver ærligt, at de mangler kompetencerne for at kunne lave en indsats, der øger trivslen blandt de ansatte”, siger Camilla Gregersen.
Den konkrete sexisme-debat er et godt eksempel på, at der er brug for både procedurer, retningslinjer og langt mere forebyggelse, end der er brug for brandslukning, påpeger hun.
”Stress er et andet indsatsområde, som vi er nødt til at tage langt bedre hånd om. Rigtig rigtig mange oplever store udfordringer med den øgede arbejdsintensitet. Det kræver et løbende fokus på både vaner, kulturer og arbejdsgange”, understreger Camilla Gregersen.
Akademikerne oplyser, at yderligere tre uddannelsesforløb er planlagt for ledere i staten. Forløbene består af tre undervisningsdage og to netværksmøder. AC oplyser endvidere, at den enkelte leder under forløbet udarbejder en udviklingsplan for sin arbejdsplads.