Vil du læse mere om kulturlivet?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail, når vi skriver noget nyt om kulturlivet
Akademikerbladet
Benedicte Christiansen har som tidligere administrationschef ved Den Jyske Opera sendt en henvendelse til bestyrelsen for operaen, hvor hun gør opmærksom på de oplevelser, hun havde med krænkende adfærd og magtmisbrug © Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Krænkende handlinger, magtmisbrug og manipulation. Benedicte Christiansen forlod sit drømmejob som administrationschef i Den Jyske Opera for godt et år siden, fordi problemerne med arbejdsmiljøet var så voldsomme. Vi tager hånd om arbejdsmiljøet og kulturen, siger bestyrelsen.
Benedicte Christiansen er studielektor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har i snart 25 år været med til at uddanne unge sangere. Derfor vil hun gøre alt, hun kan for at forbedre arbejdsmiljøet inden for klassisk musik.
”Ellers kan jeg ikke se de unge i øjnene”, siger Benedicte Christiansen.
Det er en af grundene til, at hun har valgt at tage bladet fra munden og fortælle om de oplevelser, hun havde med krænkende handlinger og magtmisbrug fra andre i ledelsen, da hun var ansat som administrationschef i Den Jyske Opera sidste år.
Hun har i en skriftlig henvendelse til operaens bestyrelse beskrevet, hvordan både hun selv og andre ansatte har været udsat for et giftigt arbejdsmiljø. Her beskriver hun blandt andet problemer med:
Uønskede berøringer
Usaglig fratagelse eller reduktion af ansvar og arbejdsopgaver
Bagtalelse eller udelukkelse fra det sociale og faglige fællesskab
Nedvurdering af ansattes job, deres arbejdsindsats eller deres kompetence
Vilkårlige ansættelser, anmærkninger fra fagforeninger om overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelser og underbetaling
Jeg kunne ikke se andre udveje end at sige opBenedicte Christiansen, tidl. administrationschef i Den Jyske Opera
Som administrationschef ved Den Jyske Opera havde Benedicte Christiansen ansvar for økonomi, jura og trivsel. Med andre ord var det blandt andet hendes opgave at sikre et sundt arbejdsmiljø og god trivsel.
”Men det var ikke muligt, for jeg kunne ikke få klarhed over mit mandat til at handle. Mine muligheder var så fight eller flight, og jeg valgte det sidste, for jeg kunne ikke acceptere, at jeg, som havde ansvar for trivslen, ikke kunne gøre noget ved det. Jeg kunne ikke se andre udveje end at sige op”, fortæller Benedicte Christiansen, som også er medlem af bestyrelsen for DM Leder.
Benedicte Christensen har haft det dårligt med, at hun forlod medarbejderne på Den Jyske Opera med et arbejdsmiljø, hun ikke selv ville stå model til, og det er en anden grund til, at hun nu offentligt fortæller om problemerne på operaen.
”Det ønsker jeg at råde bod på i det omfang, jeg kan, og derfor sendte jeg min henvendelse til bestyrelsen”, siger hun.
Bestyrelsesformanden for Den Jyske Opera, Lene Skovsgaard Sørensen, understreger i en mail til DM Akademikerbladet, at krænkelser er uacceptable på Den Jyske Opera.
"Bestyrelsen har naturligvis på baggrund af Benedicte Christiansens tremåneders ansættelse i foråret 2019 forholdt sig til de oplevede krænkelser", skriver hun (Benedicte Christiansen var ansat i fem måneder, red.).
"Den Jyske Opera har allerede en nedskreven handlingsanvisning i personalehåndbogen, og de retningslinjer har vi indskærpet tillige med, at der til alle medarbejdere er gået besked om, at jeg til hver en tid kan kontaktes. Fordi vi har noteret os mere generelt, at det kan være nødvendigt med også anonyme strukturer, har vi iværksat en medarbejderstyret proces omkring arbejdsmiljø og -kultur, assisteret af ekstern konsulentassistance", skriver Lene Skovsgaard Sørensen.
Benedicte Christiansens fortælling skriver sig ind i en lang række af eksempler påsexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd i den klassiske musikverden i Danmark.
Til Information har tidligere musikere fra DR Symfoniorkestret berettet om befamlinger, sexistiske kommentarer og et decideret overgreb. Og allerede i 2017 gjorde 132 sangerinder i den klassiske sangerverden opmærksom på overgreb, ubehagelige tilnærmelser og beslægtede sexisme-problemer. Dengang skabte det ikke nævneværdige reaktioner.
For nylig kom problemerne frem i lyset igen, da musikagent Marianne Karlberg stillede sig i front for en underskriftsindsamling, som støtter et opgør mod “sexisme, magtmisbrug og krænkende adfærd” i den klassiske musikverden. Ifølge Information har 184 personer plus organisationer fra alle dele af det klassiske musikmiljø skrevet under, herunder brancheorganisationen DEOO (Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner), som har skrevet under på vegne af alle sine medlemmer. Ingen ledere fra Den Jyske Opera havde ved fristens udløb skrevet under.
Benedicte Christiansen er selv videre fra forløbet. Alligevel fortæller hun nu åbent om sine oplevelser, fordi hun oplever en udpræget tavshedskultur. En tavshedskultur, som hun selv har været en del af, og som hun mener, det er nødvendigt at gøre op med.
”Folk er virkelig bange, og det skyldes ikke mindst en velkendt grobund for magtmisbrug, nemlig midlertidige og løse ansættelser. I klassisk musik er prekariatet udtalt. Ikke mindst unge solister er derfor i en yderst udsat position. Hvis de taler højt om problemer eller ligefrem klager over seksuel chikane, er sandsynligheden for at blive blacklistet stor. Og da det er en international branche, kan det blive fatalt”, siger hun.
Det er blandt andet den kultur, der hidtil har afholdt hende fra at tale om, hvorfor hun forlod sit drømmejob på Den Jyske Opera.
jeg vil ikke være underlagt den tavshedskultur længereBenedicte Christiansen, tidligere administrationschef ved Den Jyske Opera
”Det er kamikaze at tage bladet fra munden. Men jeg vil ikke være underlagt den tavshedskultur længere, for det er forfærdeligt, at vi underlægger os den. Jeg er i en anden branche nu, så jeg er også i en position, hvor jeg ikke har nogen undskyldning for ikke gøre noget”, siger Benedicte Christiansen.
”Nu håber jeg, at min henvendelse til bestyrelsen på Den Jyske Opera bliver et bidrag til det fælles opgør med magtmisbrug i den klassiske musik".
Der er cirka 60 ansatte på Den Jyske Opera. Cirka 30 i koret og 30 ansat til andre opgaver. Ifølge Benedicte Christiansen har 11 kernemedarbejdere sagt op siden 2018. Det inkluderer den administrationschef, der fulgte efter hende selv - den tredje inden for tre år.
Benedicte Christiansen er klar over, at det kan være ildeset at tale om anonymitet i forbindelse med krænkelsessager. Alligevel mener hun, at man kan blive nødt til at give mulighed for anonymitet, hvis man skal komme krænkelserne til livs og skabe et bedre arbejdsmiljø.
”Man skal ikke gøre det ukritisk. Men jeg kan se, at hvis folk ikke får mulighed for at sige noget anonymt, får vi ikke hændelserne frem”, siger hun.
Hun undrer sig, når hun hører folk i musikbranchen sige, at de ikke kan se, at der er sexisme og magtmisbrug i branchen. Hendes anbefaling til er at lytte til dem, der kan se det. ”Alle, der sidder i magtpositioner, skal lytte og opsøge viden. For der skal handling til nu", siger hun.
Særlig seksuel chikane og sexisme er genstand for stor debat. Hvem har retten til at definere, hvad en krænkelse er, lyder modspørgsmålet ofte, når der skal gøres op med sexisme. Men det behøver ikke være så svært, mener Benedicte Christiansen.
”Hvis man holder sig til Arbejdstilsynets vejledning, behøver man ikke anstrenge sig så meget med at definere og have holdninger. Arbejdstilsynet har gjort arbejdet allerede,” siger Benedicte Christiansen, der undrer sig over, at der tales om retssikkerhed og ikke om arbejdsmiljølovgivning.
”Det handler ikke om strafferet, og det handler slet ikke om forelskelser eller flirt. Det handler om arbejdsmiljø, og hvordan man skal opføre sig på en arbejdsplads ifølge Arbejdstilsynet. Hvis vi holder os til det, er det meget lettere at tale om og løse, hvis viljen er der”.