“Vi skal stræbe efter et nirvana for godt samarbejde, selvom vi aldrig finder det”
Vi kan ret hurtigt konkludere, at hvor der er god ledelse, er der typisk også et godt arbejdsmiljø, fortæller Søren Bjerregaard Kjær, som er arbejdsmiljøkonsulent i DM. © Foto: Holger Andersson
Knap hver fjerde magister har et dårligt arbejdsmiljø, og hver femte har været sygemeldt med stress inden for det seneste år. Ifølge arbejdsmiljø konsulent i Dansk Magisterforening Søren Bjerregaard Kjær kommer man aldrig i mål med at skabe et psykisk godt arbejdsmiljø. Men derfor skal alle engagere sig for at komme så tæt på som muligt.
24 procent af de privat ansatte magistre angiver i en ny undersøgelse fra DM om psykisk
arbejdsmiljø, at de har et psykisk dårligt arbejdsmiljø. Hvilke konsekvenser kan det have, når man har et psykisk dårligt arbejdsmiljø?
“Det kan i værste fald betyde, at folk bliver stressede. Det er forskelligt, hvad der stresser mennesker. Stress opstår typisk som et miks af dårlige relationer og tidspres, og især når det gælder vidensarbejdere, fordi man udfordres på sin identitet, når man kommer i tvivl om, hvorvidt man er stærk og robust nok til at bestride sit arbejde. Det giver altså en identitetstvivl, som forplanter sig og kan give et indre pres, og det giver dårlige relationer, som kan udvikle sig til et dårligt arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøet bor i relationerne, og når de er dårlige, og man forhindres i at tale sammen, så går det ud over arbejdet og det, man skal producere. Så dårligt arbejdsmiljø giver om kostninger både personligt for den enkelte og økonomisk for virksomheden.
Når der er dårligt arbejdsmiljø, så begynder ansatte også typisk at overveje at søge andre steder hen. Og det koster tab af viden og mange penge, fordi virksomheden derefter skal ud at skaffe nye ansatte, som først skal oplæres og skaffe sig den samme viden og desuden alle relationerne”.
39 procent angiver i undersøgelsen, at de har oplevet stresssymptomer inden for den seneste måned. Hvordan vil du betegne det?
“Det er et højt tal, men skal i sig selv tages med et forbehold. For sva rer de i undersøgelsen på reelle stresssymptomer, eller at de føler sig lidt stressede, som man kan sige i hverdagen. Men ser man svaret på spørgsmålet i sammenhæng med andre svar i undersøgelsen, så tegner der sig dog et klart billede af, at mange arbejdspladser ikke gør nok for at forebygge stress og skabe et godt arbejdsmiljø.
Fx siger 33 procent, at deres arbejdsplads er præget af stress, og det synes jeg er meget højt. Og 20 procent angiver, at de har været sygemeldt med stress. Det indikerer, at der virkelig er noget galt. Så lægger man spørgsmålene i undersøgelsen sammen, så er der tale om bekymrende tilbagemeldinger”.
Hvorfor opstår der typisk et psykisk dårligt arbejdsmiljø på en arbejdsplads?
“Det kan være rigtig mange ting hver for sig eller i kombination, der gør det. Men vi kan ret hurtigt konkludere, at hvor der er god ledelse, er der typisk også et godt arbejds miljø. Dårligt samarbejde hænger ofte sammen med psykisk dårligt arbejdsmiljø, fordi det skaber uklarhed i arbejdet og i relationerne.
Når det er så svært at gøre noget ved dette område, skyldes det kompleksiteten. Omstruktureringer, ændrede vilkår, ændringer i økonomien og forandringer i organisationen gør alt i alt, at arbejdet med arbejdsmiljø er en opgave, man aldrig bliver færdig med.
Vi finder ikke et Nirvana for samarbejde. Vi må erkende, at der er nogle rammevilkår, som skal fikses. Der kan derfor være mange veje til, hvad der skaber et dårligt arbejdsmiljø, og hvad der skal til for at løse det og få folk til at spille bedre sammen. Det er ikke let, men jeg ved, at der er rigtig mange tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter derude, der kan bidrage til forbedring af samarbejdet.
Det kan de, fordi de kan være øjne og ører i medarbejdernes hverdag og omsætte det til bidrag, når der skal ske tiltag, der forebygger og håndterer dårligt arbejdsmiljø. På den måde er de med til at sikre, at dårligt arbejdsmiljø ikke bliver den enkeltes problem, men organisationens.
Et stort problem er dog, at arbejdsmiljøre præsentanter på private arbejds pladser endnu ikke nyder den samme beskyttelse som på offentlige, og en del af løsningen på det er derfor også, at Akademikerne arbejder på at sikre arbejdsmiljørepræsentanter en bedre beskyttelse i ansættelsen, end de har i dag”.