Studieleder: De vigtigste filosoffer er dem i erhvervslivet
Esben Nedenskov Petersen er studieleder ved filosofi på Syddansk Universitet
På filosofi ved Syddansk Universitet er studielederen begejstret for universitetets nye onlineværktøj, der skal integrere arbejdsmarkedsparathed i undervisningen.
Employabilitet er det nye buzzword på Syddansk Universitets humanistiske fakultet.
De studerende skal klædes bedre på til, hvad de kan bruge deres humanistiske uddannelse til, og det skal et nyt onlineværktøj hjælpe med.
Studieleder ved filosofi Esben Nedenskov Petersen er begejstret for værktøjet, som er henvendt til underviserne.
”Her på filosofi har vi enormt fokus på employabilitet. Jeg mener, at det er en væsentlig opgave for os at vise de studerende, hvordan de kan anvende deres grundfaglighed på arbejdsmarkedet. De vigtigste filosoffer i Danmark sidder ikke på universiteterne. De arbejder i erhvervslivet, hvor de gør en kæmpe forskel”.
Onlineværktøjet består af et website, hvor underviserne kan finde inspiration og konkrete idéer til, hvordan de kan inddrage employabilitet i deres undervisning.
Esben Nedenskov Petersen har fulgt med i udviklingen af værktøjet fra start af og har undervejs bidraget med input.
”Som studieleder vil jeg gerne gøre det så let som muligt, når underviserne gerne vil være med til at styrke de studerendes employabilitet. Derfor er værktøjet nu sådan, at man nemt kan hente inspiration og idéer som kan bruges med det samme”, siger han.
Ikke kun kernefaglighed
Det er ikke et krav, at underviserne på Syddansk Universitet skal bruge onlineværktøjet, men Esben Nedenskov Petersen oplever, at der er stor opbakning om projektet.
”Det at vide, hvordan man skal bruge sin kernefaglighed, er en vigtig del af uddannelsen på filosofi. Vi arbejder hele tiden på at gøre de studerende bedre til at bringe deres filosofiske faglighed i spil uden for universitetet. Det har man ikke været god nok til før i tiden, men i dag oplever jeg, at både underviserne og de studerende er meget ivrige og modtagelige i forhold til at undersøge, hvordan man omsætter filosofisk viden til praksis.
Han vil derfor opfordre medarbejderne til at bruge det.
”Vi skal blive ved med at tænke på employabilitet, og jeg tror, at værktøjet er et rigtig godt redskab til det. Nu har vi et fælles grundlag og forståelse for, hvad man kan gøre. Vi har skabt en retning, så nu er der kun en vej frem”.
På Københavns Universitet har institutleder ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Mette Sandbye, også lagt mærke til arbejdet med employabilitet på SDU.
”Det er et spændende projekt, som vi følger med i. På KU er vi også meget opmærksom på emnet, men der er jo ingen grund til at opfinde noget nyt fra grunden hver gang. Så derfor har jeg delt SDUs værktøj med mine medarbejdere. Jeg tror, at vi alle sammen vil kunne lære meget fra onlineværktøjets principper”, siger hun.