Spring menu over
Dansk Magisterforening

Ny DAB-kanal skal findes i dag: Museer vil erstatte Radio24syv

Nationalmuseet er én af flere kulturinstitutioner, der har budt ind på en ny DAB-radio © Foto: Torben Åndahl/Ritzau Scanpix

Af Lasse Højsgaard, DM Natur & Kultur
Del artikel:

Flere kulturinstitutioner er med i buddet på den DAB-radiokanal, der skulle være Radio24syvs redningskrans. Afgørelsen falder i dag.

En hel stribe af museer og andre kulturinstitutioner stod klar til at begynde et enestående projekt: i samarbejde at drive en landsdækkende tv-kanal med kulturstof. Men sommerens regeringsskifte satte en stopper for tv-kanalen, som var en opfindelse, der kom fra den tidligere kulturminister Mette Bock.

Flere af parterne er imidlertid allerede videre og klar til andre broadcast-eventyr. Nationalmuseet og Enigma – Museet for Post, Tele og Kommunikation - optræder begge som partnere i et projekt, hvor en række lokale radiostationer i samarbejde vil forsøge at vinde udbuddet på en ny DAB-radiokanal.

Blandt partnerne ses også det nationale opslagsværk lex.dk, Danske Studerendes Fællesråd og kulturinstitutioner som spillestedet Vega, teatret Mungo Park og Roskilde Festivalen.

Radiokanalen skal hedde LOUD og være en kulturkanal rettet mod unge mennesker.

”Der er et hul i radiomarkedet. Der mangler noget identitetsskabende radio for vores unge, og vi ved, at medieforligene år efter år har ønsket fokus på de unge. Så vi kigger på udbudsmaterialet for at se, om vi kan finde plads og se, om vi kan søge ind med ønsket om at skabe sådan en kanal”, siger Ann Lykke Davidsen, der er direktør for LOUD-projektet.

Radio- og tv-nævnet afgør i dag, 22. oktober, hvem der får den ledige DAB-radiokanal. Ud over LOUD og Radio24syv har også dk4 lagt billet ind på at drive kanalen.

Unge lytter ikke til flow

LOUD har defineret deres målgruppe til at være 16-32 år. Og at få den målgruppe til at lytte til traditionel radio er ikke nogen nem opgave, erkender hun.

”Udbuddet har et krav om nyhedsudsendelser, så det vil ligne flow-radio, som vi kender det med nyheder hver time og et ret stort nyhedsprogram om morgenen, drevet af konstruktive nyheder, og så vil vores kulturprogram ligge lidt senere. Udfordringen er, at vi ved, de unge ikke går ind og lytter til flow-radio som i gamle dage”, siger hun.

Men hun har alligevel en forventning om, at LOUD kan knække koden, der bringer radio tilbage som ungdomsmedie.

”Jeg tror, at den rette indstilling, metodik, sprogbrug, tone og tilgængelighed kan gøre, at de træder ind i det her univers”.

Kanalen LOUD skal ejes og drives af ni lokalradiostationer, blandt andet Radio Diablo, Radio Globus, Classic Rock Aarhus mv. Partnerne får ikke direkte redaktionel medbestemmelse. Men de skal fungere som et panel af rådgivere og samarbejdspartnere i forhold til konkrete radioprogrammer og tværgående projekter.

”Grunden til, at vi overhovedet går til museerne, er, at de står med samme udfordring, nemlig at finde ud af hvordan vi skaber et sted, hvor unge vil komme og blive beriget, få indsigter og danne sig et billede af vores demokratiske samfund. Så vi tænker: Nu må vi stå sammen og prøve”, siger Ann Lykke Davidsen.

Investering i fremtiden

Nationalmuseet fortæller i en pressemeddelelse, at de sideløbende arbejder med at lancere ’Nationalmuseets Mediehus’, der skal arbejde med at supplere museumsformidlingen med produktion af film, tv og lyd. Hvis LOUD vinder udbuddet af radiokanalen, forventer Nationalmuseet at udvikle og producere ugentligt programindhold og mindst fem årlige temaer.

”Det kunne være perspektiver på ungdomslivet, klimakrisen, ulighed, frygt, kærlighed osv. Der vil være tale om historieformidling og samfundsaktualitet med et stærkt afsæt i det, som interesserer målgruppen og er relevant for målgruppens liv – med et ønske om at aktivere museets viden og kompetencer”, hedder det i pressemeddelelsen.