Avis søger fagredaktør, men vil ikke betale løn: ”Hvis man føler sig snydt, kan man bare lade være med at søge”
Kristeligt Dagblad søger fagredaktører til deres nichemedier. De er bare ikke interesserede i at betale for det. Stillingen er nemlig ulønnet.
Kristeligt Dagblad søger en fagredaktør til nichemedierne kristendom.dk, religion.dk og pilgrimsvandring.dk. Løn: 0 kroner.
Kristeligt Dagblad forventer ifølge jobopslaget, at man har en stærk faglig viden og interesse i kristendom og religion, og at man kan producere to artikler om måneden. Arbejdstiden forventes at være fire timer om ugen. Til gengæld får man et abonnement på Kristeligt Dagblad og en skriftlig anbefaling fra redaktøren.
”Hvis man føler sig snydt, fordi det er ulønnet arbejde, kan man selvfølgelig bare lade være med at søge”, skriver redaktøren for religion.dk og kristendom.dk, Anne-Sofie Holm, på Facebook. Hun sammenligner jobbet med frivilligt arbejde som besøgsven eller spejderleder.
Men anbefalinger og abonnementer på dagblade betaler ikke regningerne. Det siger religionshistoriker Katrine Gadsbøll, der i øjeblikket er ledig og har kritiseret jobopslaget på Facebook. Som fagredaktør er man ekspert på sit område, og derfor bør få løn for det arbejde, man udfører, argumenterer hun.
"Jeg synes, det er et problem. De har slået et opslag op, hvor de søger en fagredaktør, som skal arbejde gratis. De prøver at sælge stillingen som et frivilligt arbejde og sammenligner det med besøgsvenner og spejderledere. Men det kan ikke sammenlignes: De er en kommerciel virksomhed, som lukrerer på ansattes gratis arbejdskraft, ikke en non profit-forening", siger Katrine Gadsbøll.
Det er kejserens nye klæder
Katrine Gadsbøll er træt af kulturen, hvor akademikere og journalister skal arbejde gratis, fordi der er stor konkurrence på arbejdsmarkedet. Det er ikke nok med en stilling på CV’et og en anbefaling, mener hun.
"Jeg synes, det er Kejserens nye klæder. Man bliver lovet en fin titel og en god anbefaling at pryde sig med, som måske får arbejdstageren til at tro, at de er indenfor i varmen", siger Katrine Gadsbøll og fortsætter:
"Men det er jo et skalkeskjul. Det, man gør, er jo at lette redaktørens og de betalte medarbejderes arbejdsbyrde. Når det er tilfældet, skal man ikke have tomme løfter - men løn".
Når folk uddanner sig, så er det vigtigt, at arbejdstagerne får betaling for det arbejde, de udfører, siger Katrine Gadsbøll.
”De siger, at man skal producere to artikler om måneden, og at man skal lave redaktørarbejde. Hvis man skal agere fagspecialist, så ligger der ofte måneders arbejde forud. Det ville heller ikke være okay, hvis man blev ansat som freelanceskribent. Man skal have et honorar for det, man producerer - især når det er fagspecialiseret stof som det, de efterspørger".
Amalie Pil Sørensen, konstitueret digital redaktør på Kristeligt Dagblad, har forholdt sig til kritikken i en mail:
'Religion.dk er Kristeligt Dagblads ældste hjemmeside og i alle de 20 år, siden har eksisteret, har den været afhængig af frivillige bidragsydere. Med både religion.dk, kristendom.dk og pilgrimsvandring.dk har Kristeligt Dagblad ønsket at opbygge store vidensportaler, der kan bruges af alle interesserede, men særligt skoler og gymnasier, til at opnå viden om religionsfaglige spørgsmål. Indholdet på alle tre sites bliver stillet gratis til rådighed for læserne.
Vi ser ikke noget kontroversielt i at anvende frivillige bidragsydere, da indholdet er gratis og derfor ikke er noget, Kristeligt Dagblad tjener penge på. Vi har en meget lille annonceindtægt fra siderne, men det opvejer på ingen måde de udgifter, der er forbundet med driften. Til sammenligning er en af vores største konkurrenter i denne sammenhæng Wikipedia, der også anvender frivillige bidragsydere i deres formidling af blandt andet religion.
Det, fagredaktørerne får ud af samarbejdet, er udvikling af journalistiske og kommunikative færdigheder gennem grundig efterkritik og idéudvikling med redaktøren og flere årlige kursusdage. De får desuden muligheden for at udkomme med stof om netop deres interesseområde eller faglighed på stærke platforme, hvor flere end 330.000 forskellige brugere hver måned læser med. Det kan være et springbræt til fremtidige jobs inden for kommunikation eller religionsformidling.
Kristeligt Dagblad sætter stor pris på fagredaktørernes indsats, da den er afgørende for, at vi på religion.dk, kristendom.dk og pilgrimsvandring.dk fortsat kan stille kvalificeret indhold om tros- og religionsspørgsmål gratis til rådighed for danskerne og ikke overlade den opgave til et amerikansk-ejet internetleksion.'