Dansk Magisterforening

Universitetsforlag vil overtage Radio24syv

© Privat

Del artikel:

Det er en vindermodel, hvis forskningsformidling og journalistik kommer til at gå hånd i hånd. Det mener direktøren for Aarhus Universitetsforlag, der sammen med Folkeuniversitetet og Jysk-Fynske Medier byder ind på Radio24syv´s sendetilladelse.

Et partnerskab mellem Jysk-Fynske medier, Aarhus Universitetsforlag samt Folkeuniversitetet skal vinde det kommende udbud af den sendetilladelse, som i dag tilhører Radio24syv.

Samarbejdet, der blev meldt ud i går, vil lade suveræn forskningsformidling og journalistisk faglighed gå hånd i hånd på sendefladen.

Det forklarer Carsten Fenger Grøndal, der er direktør på Aarhus Universitetsforlag.

”I forvejen har både forlaget og folkeuniversitetet med kæmpe succes gjort tung viden tilgængelig for den brede befolkning. Om det sker via foredrag, bøger, radio eller podcasts er i for sig underordnet for os, bare vi kommer ud til mange”, forklarer Carsten Fenger Grøndal.

Stærk nytænkning
I forvejen har forlaget arbejdet sammen med Jysk-Fynske Medier, blandt andet om bogserien 100 danmarkshistorier.

”Derfor var det oplagt at udbygge samarbejdet, da medieforliget åbnede op for, at andre end de traditionelle medier kunne byde ind på FM4-licensen”, forklarer forlagsdirektøren.

Ikke overraskende mener han, at det er et stærkt bud på en nytænkning af public serviceopgaven, hvis to to af landets tungeste vidensinstitutioner kan samarbejde med et stort mediehus om at lave radio.

"Meget taleradio er egentlig noget snik-snak med værten og ikke indholdet i centrum. Vi går ikke ind i det her projekt, fordi Radio24syv er en dårlig radiostation. Vi gør det, fordi vi selv har noget at byde på, der ikke allerede er derude i æteren" siger Carsten Fenger Grøndal.

Medieerfaring tæller tungest
At Jysk-Fynske Medier teamer op med Folkeuniversitetet og Aarhus Universitetsforlag gør hverken fra eller til, når det gælder chancen for at vinde det kommende udbud.

Det vurderer Frands Mortensen, der er professor på Institut for Kommunikation og Kultur- og Medievidenskab på Aarhus Universitet.

”Det, der tæller tungest, er, om man har medieerfaring og erfaring med drift af en tung medievirksomhed. Det har Jysk-Fynske med en omsætning på 100 millioner”, siger Frands Mortensen.

Folkeuniversitetet og Universitetsforlaget kan måske nok inspirere til programmer og nye formater, men afløseren for 24syv skal altså sende døgnet rundt 365 dage om året, påpeger Aarhus-professoren.

Det giver heller ikke ekstra point, at Jyske Fynske Medier er gået i partnerskab med vidensinstitutioner, der ligger uden for hovedstaden, vurderer Frands Mortensen.

”Det kan godt være, at DF har travlt med at flytte ting ud af København, med det er Radio- og TV-nævnet, der i sidste ende tager stilling til, hvem der skal have sendetilladelsen. Det er i den sammenhæng  værd at huske, at kanalen også i fremtiden skal være landsdækkende”, påpeger medieprofessoren.