Ombudsmanden kritiserer SKAT for at give et ”godt tilbud” om eftergivelse af studiegæld
© Foto: Torben Åndahl, Ritzau Scanpix
SKAT får kritik af Ombudsmanden for at have givet en kvinde et ”godt tilbud” om at få eftergivet dele af sin studiegæld, såfremt hun samtidig accepterede en afdragsordning med en tidsfrist. SKAT har givet lignende gode tilbud i 42 andre sager, som derfor nu skal genoptages.
Et tilbud er ikke det samme som en afgørelse. Det fastslår Folketingets vagthund, Ombudsmanden, som kritiserer SKAT – det nuværende Gældsstyrelsen – for at have anvendt en forkert praksis i 43 sager i perioden 2015-2017. Alle sagerne skal nu genoptages.
Den konkrete sag, som Ombudsmanden har behandlet, drejede sig om en kvinde, der havde klaget over SKAT's og derefter Skatteankestyrelsens afgørelser om, at hendes studiegæld kunne blive delvist eftergivet, hvis hun samtidig accepterede et fremsat tilbud om at afbetale resten af gælden inden for 5-7 år.
Nedsættelse af gælden var nemlig betinget af, at hun accepterede tilbuddet inden for fire uger, og hvis tilbuddet ikke blev accepteret, kunne gælden ikke eftergives – hverken helt eller delvist. Men sådan bør klaveret ikke spille i hverken SKAT eller Gældsstyrelsen, påpeger Ombudsmanden.
”Efter loven skal der træffes en afgørelse, når en borger søger om eftergivelse af gæld. Afgørelsen kan ikke erstattes af en aftale. Det er derfor beklageligt, at tilbudskonstruktionen blev brugt af SKAT”, udtaler Ombudsmanden.
Borgere kan komme i tvivl om deres retsstilling
Ombudsmanden påpeger, at SKAT's praksis betyder, at borgerne kan komme i tvivl om deres retsstilling, og at nogle derfor kan sige nej til eftergivelse af gæld på et forkert grundlag.
Gældsstyrelsen, som siden har overtaget opgaven fra SKAT, har været i dialog med Ombudsmanden, og der er efterfølgende fundet 42 andre sager, hvor borgere ligeledes har modtaget et ”godt tilbud” om gældseftergivelse. Disse tilbud er alle afsendt i perioden 2015-2017.
Ligesom kvinden, der skyldte studiegæld, får disse borgere nu mulighed for at få deres sag genoptaget, oplyser Ombudsmanden og fastslår samtidigt, at skattemyndighederne ikke bør optræde som forhandlingspart:
”Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse er genstand for forhandling med SKAT”.