Dansk Magisterforening

Museumsdirektør forstår ikke S-politikers behov for at revolutionere kulturlivet

Del artikel:

Socialdemokratiets gruppeformand, Henrik Sass Larsen, mener, at der er brug for et opgør med elitens kultursyn, men det kan Søfartsmuseets direktør, Ulla Tofte, ikke forstå. Ifølge hende er opgøret allerede i gang.

På M/S Museum for Søfart i Helsingør kan du blandt andet lære, hvordan det var at leve som sømand ved selv at tegne gamle originale sømandstatoveringer.

Dette er bare et af flere kreative greb, museet har valgt at bruge for at lokke flere danskere til dørene.

Og det virker, fortæller Søfartsmuseets direktør, Ulla Tofte. Museet har nemlig oplevet en stigende interesse og diversitet i blandt gæsterne de seneste år.

"Flere og flere danskere går i disse år på museum. Og det mærker vi også her på M/S Museum for Søfart. Da det nye arkitektdesignede museum åbnede i 2013, havde man ikke forestillet sig, at det ville henvende så bredt, men i dag har vi alle typer gæster". 

LÆS OGSÅ: S-opgør med elitens kulturbegreb

Ulla Tofte er derfor også uforstående over for, hvorfor Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen og andre af partiets medlemmer mener, at det danske kulturliv ikke er folkeligt nok.   

"Generelt virker det som om, at kulturinstitutionerne i højere grad har fået fat i nogle befolkningsgrupper som ikke tidligere gik på museer og i teateret. Jeg synes ikke, at vi har fejlet. Jeg synes derimod, at vi er ved at være lykkedes i at mangfoldiggøre kulturen. I mange år har vi i kulturbranchen haft fokus på at henvende os til et allerede interesseret, akademisk publikum, men vi ved nu, at vi også skal tilbyde noget, som appellerer til andre målgrupper".

På vej ned fra elfenbenstårnet
Som Ulla Tofte beskriver, har der været lang vej fra 1970’ernes akademiske tilgang på de kulturhistoriske museer til den nu mere folkelige oplevelse.

I dag bliver der således ikke kun fokuseret på det videnskabelige materiale, men også hvordan man formidler dette, så både unge og gamle har lyst til at blive klogere.

"Før tænkte man, at man slækkede på kvaliteten, når man var folkelig. Men i dag ved vi, at vi sagtens kan bevare det høje faglige niveau, når vi bruger virkemidler til at formidle indholdet", siger Ulla Tofte og forklarer, hvorledes Søfartsmuseet gør dette:

"Vi forsøger blandt andet at lave udstillinger som har en bredere folkelig appel. Før i tiden var skibet i centrum, men nu er det mennesket. Vi fokuserer på det alment menneskelige som for eksempel drømmen om eventyret. Det kan alle mennesker nemlig relatere til".

Inspireret af musicals
Men det er ikke kun museerne, som ifølge Ulla Tofte er begyndt at forny sig. Også i teaterverdenen er der sket ændringer.

"Se for eksempel hvordan Fredericia Teater har vind i sejlene med deres musicals. Tidligere blev der af parnasset set skævt til denne type forestillinger, men fordi de laver teater af vildt høj kvalitet, som folk faktisk gider se, så skaber det en form respekt i branchen".

Det Kongelige Teater begyndte da også for få år siden at samarbejde med Fredericia Teater. Musicals som 'Klokkeren fra Notre Dame' og 'Dirty Dancing' har således kunnet opleves på Gamle Scene ved Kongens Nytorv, når teatergruppen gæstede København. 

Derudover har udendørsforestillingen 'Røde Orm' i Aarhus og i Lyngby hjulpet Det Kongelige Teater med at få flere danskere ind i de røde veloursæder.

I 2017 havde Det Kongelige Teater det højeste billetsalg i teaterets historie med 806.465 besøgende til teaterets ballet-, opera- og skuespilforestillinger.

Vælgerne vil også kulturen
Ulla Tofte forstår derfor ikke den segmentering Henrik Sass Larsen taler om i P1-programmet 'Slotsholmen'. Han mener, at det primært er eliten som benytter sig af teater og koncerter, og at almindelige danskere derfor ikke er repræsenteret i kulturlivet.

Men sådan er det ikke i dag, siger Ulla Tofte.  

"Segmenterne er udvandede i dag. Det er slet ikke så sort og hvidt. Den ene dag spiller man håndbold, og den næste dag går man i teateret".

Behov for en billigere billetpris
Hun vil til gengæld give Henrik Sass Larsen ret i, at de kulturelle tilbud i dag er udfordrede i at være inkluderende for alle sociale- og økonomiske grupper, da billetprisen spænder ben for nogle potentielle gæster.

"I dag er prisen for at besøge et museum eller gå i teateret relativ høj, fordi der er sket en kraftig prisstigning over 10 år. Hvis politikerne vil give alle mulighed for at bruge kulturtilbuddene, så bør de sænke prisen på entre".

Det koster i dag 120 kroner for en indgangsbillet for voksne til M/S Museum for Søfart, mens prisen på en siddeplads til balletten Kameliadamen på Det Kongelige Teater starter ved 100 kroner.