Spring menu over
Dansk Magisterforening

6 gode råd: Sådan skriver du et godt cv

Af Julie Elmhøj
Del artikel:

Et velkomponeret cv er afgørende for, at du bliver kaldt til jobsamtale. Her er derfor seks gode råd til, hvordan du skriver et cv, der får dig igennem nåleøjet.

Skab relevans
Et godt cv er et relevant cv. Derfor er den vigtigste opgave, når du skriver dit cv, at du sorterer i dine informationer, så de bliver relevante for arbejdsgivere. Vi ved fra undersøgelser, at arbejdsgivere i gennemsnit bruger mindre end to minutter på at skimme et cv igennem. Derfor skal du skrive de vigtigste oplysninger først.

Dit cv skal – på et minimum af tid – give arbejdsgiver mulighed for at vurdere, i hvor høj grad du matcher de faglige forventninger, der efterspørges. Derfor skal du også skrive kort og præcist frem for langt og detaljeret. De fleste arbejdsgivere – 86 procent – vurderer, at et godt cv højst skal fylde tre sider. Og halvdelen af dem foretrækker faktisk et cv på maks. to sider. Hvis du har en lang, glorværdig karriere bag dig, må du gerne gå op i sideantal – men “keep it short” virker bedst for langt de fleste.

Opbyg dit cv ­strategisk

Der findes to måder at strukturere et cv på. Et “omvendt kronologisk cv” og et “kompetence-cv”. Hvilken type du skal vælge, afhænger af din erfaring. Hvis du har erfaring fra arbejdsmarkedet, skal du skrive et omvendt kronologisk cv. Her redegør du for dit seneste job først. Under hvert ansættelsesforhold skriver du, hvilke opgaver du har haft, og hvilke kompetencer det har givet dig. Det er også her, du kan redegøre for de dokumenterede resultater, du har opnået på den pågældende arbejdsplads.

Hvis du har haft mange typer af opgaver i den samme stilling, er det din opgave at foretage en opsummering, der giver arbejdsgiver en fornemmelse af den røde tråd i dit arbejde. Er du omvendt nyuddannet eller har mange huller i dit cv, kan det være en god ide at skrive et kompetence cv. Her indleder du med at beskrive den viden og de færdigheder, du har med dig fra eksempelvis dit studium, studiejob og praktik – på den måde kan du hjælpe arbejdsgivere med at få et overblik over dine kvalifikationer.

Sæt dig ind i ­virksomheden
Det er arbejdsgiver, der vurderer, om du har et godt cv. Og arbejdsgiverne har forskellige præferencer. Fordi virksomheder er forskellige, må du heller ikke genbruge dit cv, men tilpasse det til den enkelte stilling og virksomhed hver eneste gang.

Men andre ord: Du skal kende den virksomhed, du søger job i. Du skal undersøge, hvordan virksomheden kommunikerer om sig selv. Er virksomheden på de sociale medier, og hvordan kommunikerer den her? Hvordan skriver virksomheden om sig selv på sin hjemmeside? Er tonen ung og uformel eller mere konservativ? Du skal vise, at du passer ind i virksomheden. Og det gør du blandt andet ved at benytte samme sprog som virksomheden.

Pak dine følelser væk

Du må ikke lade dine følelser styre, hvordan du skriver dit cv. Det kan sagtens være, at du selv synes, det er en sjov historie, at du som 13-årig arbejdede som jordbærplukker i din sommerferie – men det er ikke sikkert, at det er interessant. Hvis du vurderer, at dit jordbærplukkerjob giver mening i forhold til det job, du søger, så skriv det på. Men lad være, hvis det ikke gør.

Dit cv har arbejdsgivers udelte opmærksomhed i så kort tid, at du kun skal skrive det på, som du gerne vil huskes for. Det er din historie, du skal fortælle. Men vær bevidst om, hvilken historie det er, du fortæller. Det betyder også, at du må være klar til at “dræbe dine darlings”, hvis de ikke er relevante for lige præcis den stilling, du søger. Det betyder dog ikke, at dit cv ikke må være personligt. De fleste arbejdsgivere er interesserede i at vide, hvem du er som person. Giv to-tre eksempler i et særskilt afsnit på, hvad du laver i din fritid. Og du behøver ikke at løbe maraton eller kunne gastronomi på højt niveau. Vær dig selv. Det giver ofte det mest troværdige indtryk af dig.

Din profiltekst er afgørende
Øverst på dit cv skal du have en profiltekst. En profiltekst er en faglig tekst, der med fem-otte linjer beskriver dine kompetencer og fremhæver dine vigtigste arbejdskvaliteter. Det er altså ikke her, du skal skrive om dine familierelationer, eller hvad du laver i din fritid.

Profilteksten er sandsynligvis noget af det første, arbejdsgiver læser, og derfor skal du lægge alle kræfter i at tilpasse teksten virksomheden og den stilling, du søger – for den kan være afgørende for, om du kommer til samtale. Derfor skal du heller ikke genbruge gamle profiltekster, men altid skrive den, så den er målrettet det specifikke job. Det betyder også, at du skal skarpvinkle din tekst – og stille dig selv spørgsmålet: Hvad er det vigtigste, som min forhåbentligt kommende arbejdsgiver får at vide om mig?

Gør dig umage
Du skal gøre dig umage med hvert enkelt ord på dit cv. Hvis du ved, at du ikke er verdens bedste kommasætter eller har tendens til stavefejl, så få en anden til at læse dit cv igennem, inden du sender det af sted. Manglende korrekturlæsning giver arbejdsgivere en opfattelse af, at du er sjusket – og det har du ikke lyst til at blive opfattet som. At gøre sig umage betyder også, at du skal sørge for, at dit cv har et overskue­ligt, ensartet layout. Det gør det nemt for arbejdsgivere at få et indtryk af dig. Samtidig sender det et signal om, at du er struktureret og god til at skabe overblik.

De fleste arbejdsgivere foretrækker også, at dit cv indeholder et foto. Og det skal ikke være et privat foto, hvor du står med en sjov hat fra Mexico. Det skal være et professionelt, vellignende foto, der giver arbejdsgiver mulighed for at huske dig – gør dig derfor umage med at vælge et billede, der repræsenterer dit professionelle jeg bedst. Sidst, men ikke mindst, skal du huske, at der ikke findes regler uden undtagelser. Det betyder, at du gerne må bryde rammerne for, hvordan et klassisk cv ser ud. Men igen er vejen til succes, at du gør dig umage. Sagt med andre ord må du gerne bryde formerne – så længe du kender de former, du bryder.

Kilder: Karen Plenge Johansen, akademisk karriererådgiver, Dansk Magisterforening, og Morten Ballisager, ejer og direktør i Konsulenthuset Ballisager, samt “Rekrutteringsanalysen 2016”.