Dansk Magisterforening

Aalborg Universitet: Selvfølgelig retter vi op

© Aalborg Universitet

Del artikel:

Et ukendt antal kandidater på Aalborg Universitet kan stå med ugyldige eksamensbeviser, da universitetet i en årrække ikke har levet op til Uddannelsesministeriets retningslinjer for studerende på tofaglige områder. Magisterbladet spørger prorektor Inger Askehave, hvad der foregår.

I en årrække har en række uddannelser på Aalborg Universitet ikke levet op til retningslinjerne om, at studerende på tofaglige områder skal have 120 ECTS på deres sidefag. Det betyder, at et ukendt antal kandidater i dag kan stå med en ugyldig kandidateksamen. Hvordan kan det overhovedet lade sig gøre?
Det er en meget beklagelig administrativ fejl, som vi først for nylig er blevet opmærksomme på. Der har ikke tidligere været stillet spørgsmål ved vores praksis omkring sidefagsforlængelse, og derfor har vi heller ikke været opmærksomme på, at problemstillingen eksisterede. Vi er heller ikke tidligere blevet gjort opmærksom på problemstillingen fra anden side. Det er første gang, at en fagkonsulent i ministeriet har afvist, at vores dimittender kan påbegynde pædagogikum på grund af manglende sidefagsforlængelse. Mange af vores dimittender er jo gået igennem pædagogikum uden problemer.

Flere AAU-studerende fortæller, at de har undret sig over, at de skulle have 30 ECTS point mindre end mange andre sidefag og har spurgt AAU om dette op til flere gange. Denne undren har AAU afvist med, at alt var i orden. Nu er AAU af en fagkonsulent i Undervisningsministeriet blevet gjort opmærksom på, at I ikke har fulgt ministeriets retningslinjer på området og derfor skal rette ind. Hvad er din kommentar til det?
Vi skal selvfølgelig følge ministeriets retningslinjer, og det er dybt beklageligt, at vi ikke har været opmærksomme på, at det ikke er sket i de her tilfælde. Det var først med sagen om de to dimittender med sidefag i geografi, at vi blev vi gjort opmærksom på problemstillingen. Derfor satte vi et større internt udredningsarbejde i gang for at sikre, at alle vores gymnasielæreruddannelser lever op til ministeriets retningslinjer. Og selvfølgelig retter vi op der, hvor det er nødvendigt.

Hvor lang tilbage i tiden rækker denne fejl?
Fejlen er opstået for en del år siden. Helt præcist hvornår ved vi ikke. Det er vi ved at undersøge. Vi ved, at der i løbet af de seneste fem år er lige over 100 dimittender, hvor problemstillingen gør sig gældende.

Hvilke fag på AAU lever ikke op til ministeriets retningslinjer?

Der er ingen fag på AAU, som ikke lever op til ministeriets retningslinjer. Men der er over 150 kombinationer af hovedfag og sidefag, hvor der er krav om sidefagsforlængelse, og i et fåtal af disse kombinationer er der i nogle tilfælde sket den dybt beklagelige fejl, at sidefagsforlængelse ikke er sket. Jeg vil gerne tilføje, at i de fleste tilfælde er der sket sidefagsforlængelse på korrekt vis. Det er ikke sådan, at alle vores dimittender med fagkombinationer, der har krævet sidefagsforlængelse, er berørt af problemstillingen. Tværtimod. De fleste har fået forlænget deres sidefag, som de skulle.

Hvor mange studerende på Aalborg Universitet er ramt af denne problematik, og hvad betyder denne fejl for dem?
Der er i alt 44 studerende (ud af sammenlagt 20.000 studerende) på AAU, som er berørt af problemstillingen lige nu. Deres sager bliver vurderet individuelt, så vi for hver enkelt finder den bedste måde for dem at opnå de krævede 30 ECTS-point i sidefagsforlængelse. De vil alle senest i uge 20 blive indkaldt til et møde med de respektive studieledere og studieformand og tilbudt en løsning. Det vil være løsninger, som er så fleksible og med så stor hensyntagen til den studerendes situation, som overhovedet muligt. Vi vil strække os meget langt for at hjælpe de her studerende.

Hvad betyder det for dimittender på de pågældende fag, at AAU ikke har fulgt ministeriets retningslinjer på området, for deres eksamen er vel så ugyldig?
Vi er i øjeblikket ved at undersøge, hvilke konsekvenser manglende sidefagsforlængelse rent faktisk har – også rent juridisk. Når vi ved det, kan vi tage stilling til, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe de berørte.