Spring menu over
Dansk Magisterforening

Mesterlære skal redde de små sprogfag

© Københavns Universitet/pressefoto

Del artikel:

Københavns Universitet vil undersøge muligheden for at tilbyde mesterlære for at undgå lukningen af småfag. ”Den begrænsede interesse fra studerende gør det nødvendigt at nytænke tilbud”, siger Lykke Friis.

Siden 2005 er næsten halvdelen af sproguddannelserne lukket. Senest er sprogfag som oldislandsk, moderne islandsk og færøsk blevet nedlagt, fordi for få studerende efterspurgte kurserne.

For at undgå at flere fag med for få studerende lukker, vil Københavns Universitet nu undersøge muligheden for at gennemføre dem på alternative måder. Det oplyser universitetet i en pressemeddelelse.

Den lave efterspørgsel på de nordiske sprog har nemlig genåbnet en debat om de små fags fremtidsudsigter, og universitetet opfordrer derfor til, at kravene til småfagene lempes for at sikre deres eksistens.

”Forskningen i de små nordiske sprog er stærk og bliver ikke ramt. Men den begrænsede interesse fra studerende gør det nødvendigt at nytænke tilbud om undervisning. Vi kan ikke opretholde kurser, som stort set ingen studerende søger. Men vi kan måske indføre en form for mesterlære, hvis vi kan opnå enighed med ministeriet om en holdbar model”, siger prorektor Lykke Friis.

Nye læringsformer skal redde småfag
Universitetet har formuleret en ’2023-strategi’, der skal fokusere på nye former for ”forskningsintegrerende undervisning” og integration af universitetets forskningsmiljøer i de små nordiske sprog.

Regeringen har netop vedtaget en national sprogstrategi og nedsat et småfagsråd, der skal rådgive om, hvordan småfagene kan fastholdes og understøttes i fremtiden. Sprogstrategien indeholder også muligheden for at tillade friuddannelsesforsøg, og det vil Københavns Universitet gerne drøfte.

”Vi vil undersøge muligheden for, at fagområder med få studerende kan gennemføres som forskningsfag, hvor studerende indgår i et tutorial eller mesterlæreforløb med fagmiljøets forskere. Vi håber hurtigst muligt at gå i dialog med ministeriet”, siger konstitueret dekan Jens Erik Mogensen fra Det Humanistiske Fakultet.