Ekspert om shitstorm mod Aros-udstilling: Det viser et forkvaklet syn på naturen
Vreden mod Aros ulmer over kunstværk, der har rødmalet dele af Mindeparken i Aarhus. Men det udstiller vores forhold til naturen, der i forvejen er ”pillet” ved, lyder det fra ekspert i moderne kultur.
Kunstmuseet Aros er kommet i modvind.
Det sker, efter man har overmalet store del af Mindeparken i Aarhus med lyserød farve som en del af kulturhovedstadens flagskibsudstilling ”The Garden”. Ifølge museet selv skal værket ”tematisere menneskets sameksistens og syn på naturen”.
Men cand.mag Tine Høisgaard Jørgensen fra Aarhus er oprørt over det nye kunstværk. Derfor lagde hun lørdag billeder op på Facebook af værket med teksten ”Er dette OK?? Vil du acceptere, at dette foregår??”.
Siden Facebookopslaget har en mindre shitstorm udviklet sig, da det er blevet delt og liket mere end 5.000 gange. Tine Høisgaard Jørgensen troede først, at der var brugt rødbedefarve til værket, men blev fortørnet, da hun fandt ud af, at det var akrylmaling, skriver Politiken. Hun kontaktede også AROS for at høre nærmere og fik at vide, at museet havde fået de rette tilladelser og dermed havde deres på det rene. Men én ting er tilladelser, siger hun til Politiken, noget andet er:
”Hvorfor ødelægge natur og slå træer, græs, blomster, insekter, måske fugle ihjel for et kunstværk…?”, som hun formulerer det over for Politiken.
Også fra politisk hold er der dukket kritiske røster op. Ango Winther (S), der er formand for Teknik og Miljøudvalget i Aarhus, ”synes absolut heller ikke, at det er flot”, siger han til Politiken og vil på næste udvalgsmøde tage sagen op.Erlend Høyersten, der er direktør for AROS, understreger dog over for Politiken, at der er tale om vandbaseret akrylmaling, som ikke er giftigt. Og at museet vil fjerne græsset og erstatte det bagefter, selvom det ikke er giftigt.
Natur i byen er ikke naturIfølge Torben Sangild, der er ph.d. i moderne kultur, tenderer reaktionen mod at være hykleri. Han har heller ikke set dokumentation for, at naturen bliver ødelagt. Desuden sætter han spørgsmålstegn ved, om naturen i byen overhovedet er natur i klassisk forstand, da den er menneskeskabt.
”Jeg synes, at det illustrerer et meget forkvaklet syn på naturen, for vi piller jo hele tiden ved den. Og det her skaber kun en reaktion, fordi det ser så giftigt ud med sin lyserøde farve”, siger han til Akademikerbladet.dk.
Torben Sangild understreger, at det ikke er første gang i historien, at kunst forarger på den måde. Ifølge ham får værket sindene i kog på grund af sin synlighed og ”ikke-nyttebaserede” tankegang, der ikke har et større formål end sin kunstneriske pointe.
”Kunsten viser jo noget frem, derfor er det let at blive provokeret. Ligesom når kunsten går ud over dyr, selvom millioner af dyr fx lider hver dag i industrien, uden folk siger noget til det”, siger han.
Ifølge Torben Sangild er det netop meningen med kunsten, at den skal tage drastiske metoder i brug for at få folk til at ændre adfærd, da det er en effektiv måde at skabe opmærksomhed på.
”Sagt metaforisk, så skal man nogle gange selv vaccineres med en smule af sygdommen for at kunne medicinere mod den”, siger han.