Kom godt fra start i dit nye job
Tillykke med dit nye job! Lige meget om du er ny på arbejdsmarkedet eller har mange år bag dig, kan det være udfordrende at starte i et nyt job. Så her er seks gode råd til, hvordan du kommer godt fra start.
Afkod kulturen
Allerede inden første arbejdsdag har du mulighed for at undersøge, hvordan arbejdskulturen er på dit nye job. Før du går ind til ansættelsessamtalen, eller efter at du har været til lønforhandling, kan du bruge lidt ekstra tid på at gå rundt på arbejdspladsen med antennerne ude. Hvordan taler folk til hinanden? Hvordan er stemningen? Hvordan går folk klædt? Er stemningen hektisk, eller er der meget stille? Ved at lægge mærke til disse ting kan du måske lettere vurdere, om du kan se dig selv trives på arbejdspladsen. Men det kan også stille dig bedre i forhold til din første arbejdsdag, at du på forhånd har en idé om, hvordan arbejdsmiljøet er. Du skal selvfølgelig ikke lave om på dig selv, men i forhold til at blive accepteret i en ny gruppe er det vigtigt, at du forstår at glide ind i den eksisterende kultur. Måske kommer du fra et job, hvor tonen mellem dine kolleger var jovial, måske endda lidt sjofel. Måske er jargonen den samme på din nye arbejdsplads, men vær forberedt på, at den også kan være en helt anden.
Tal med din chef
Når du begynder i et nyt job, er det vigtigt, at du får etableret en god kontakt til din chef. Som regel vil din chef tage initiativ til, at I hurtigst muligt sætter jer ned og taler om, hvordan du bliver en god medarbejder. Men gør din chef ikke det, skal du turde bede om et møde. Det er nemlig til alles fordel, at du og din leder taler om, hvad der forventes af dig, hvilket kvalitetsniveau dine opgaver skal løses på, og hvordan du eksempelvis bliver evalueret. Prioriteringen af opgaver kan have ændret sig, siden du blev ansat, og derfor er det en god idé at spørge, hvilke opgaver der skal løses først. Ingen chefer kan læse tanker, men ved at I jævnligt taler sammen, får du og din chef forhåbentlig en god føling med hinanden, som kan gøre dialogen lettere, hvis du på et senere tidspunkt har brug for flere eller færre opgaver eller gerne vil udvikle dig i en ny retning.
Sig ja til det sociale
At få en god start i et nyt job handler om langt mere end blot det faglige. Et ordsprog siger, at vi bliver hyret på faglighed og fyret på personlighed. Med det menes der, at faglighed kun rækker et stykke ad vejen, og at det er mindst lige så vigtigt, at du er en god kollega, man kan regne med, og som deltager i arbejdspladsens sociale liv. Mennesker er flokdyr, og når vi får en ny kollega, forventer vi, at den nyansatte tilpasser sig flokkens regler. Til gengæld giver vi vores accept og optager den nye i flokken. Det lyder helt utroligt primitivt, men undersøgelser viser, at de medarbejdere, der trives bedst, er dem, der hurtigt er i stand til at falde ind i arbejdspladsens sociale kultur. Investér derfor din energi i det sociale og gå med til frokost, hold kaffepause med dine kolleger, og bliv og drik en fredagsøl, når du kan.
Vær nysgerrig
Når du træder ind på en ny arbejdsplads, træder du samtidig ind på en arena, som kan indeholde forskellige magtkampe og dagsordner, du ikke forstår. Den slags hører til, og det er ikke noget, du hverken skal frygte eller bekæmpe. Du vil dog stille dig selv bedre, hvis du sætter dig for at lære arbejdspladsen så godt at kende, at du forstår de ting, der foregår usagt. Lær først dit team at kende, så din afdeling og så hele organisationen. Hvem er virksomhedens nøglepersoner? Både de reelle og de uformelle. En sådan slags kortlægning af virksomheden og alle dens strukturer tager tid. Nogle oplysninger vil du automatisk få i løbet af et par dage. Andre må du selv spørge dig til. Når du først er blevet fortrolig med din leder eller dine kolleger, kan du sagtens spørge dem, hvad det betyder, når X siger sådan og sådan, eller hvorfor tonen mellem A og B til tider kan virke hård.
Tag imod og giv feedback
Undersøgelser viser, at de medarbejdere, der føler, at de kan tale trygt og åbent om deres udfordringer på arbejdspladsen, har det bedre og er gladere for deres job. Feedback giver trivsel, men det er meget forskelligt fra sted til sted, hvor meget feedback man giver hinanden. Nogle arbejdspladser har en stærk feedbackkultur, mens andre evaluerer hinanden mindre. Måske tager din chef initiativ til en samtale, hvor I taler om, hvordan den første tid er gået. Men hvis ikke din chef gør det, kan du sagtens invitere dig selv til en snak. Det er nemlig helt naturligt, at du har brug for at vide, hvordan din chef synes, det går. Som nyansat er du samtidig en gave for din chef, der også kan blive meget klogere af at høre, hvordan du har oplevet den første tid i afdelingen. Langt hen ad vejen er det en chefopgave at sørge for, at der er en god feedbackkultur på jobbet, men du må selvfølgelig meget gerne understøtte den ved både at opsøge og give sparring til dine kolleger.
Prioritér ro og søvn
Det er hårdt at starte i et nyt job, og det må du ikke undervurdere. De fleste af os er vanedyr. Vi har indrettet vores dag efter en række faste rutiner, for det er den måde, vi bruger mindst energi på. Når vanerne brydes op, og vi fx skal cykle en ny vej til arbejde eller møde en halv time tidligere end før, kommer hjernen på overarbejde. Det er derfor helt normalt, at de fleste mennesker føler sig trætte og udmattede, når de kommer hjem fra deres nye arbejde, og splatter ud på sofaen. Alt er nemlig nyt og sluger hjerneenergi. Sådan er det, og det kan være sundt at acceptere, så du ikke pludselig synes, at du skal starte i nyt job og træne op til et halvmaraton samtidig.
Kilder: Charlotte Bak, karriererådgiver i Dansk Magisterforening, og Pernille Hjortkjær, selvstændig worklifecoach
Allerede inden første arbejdsdag har du mulighed for at undersøge, hvordan arbejdskulturen er på dit nye job. Før du går ind til ansættelsessamtalen, eller efter at du har været til lønforhandling, kan du bruge lidt ekstra tid på at gå rundt på arbejdspladsen med antennerne ude. Hvordan taler folk til hinanden? Hvordan er stemningen? Hvordan går folk klædt? Er stemningen hektisk, eller er der meget stille? Ved at lægge mærke til disse ting kan du måske lettere vurdere, om du kan se dig selv trives på arbejdspladsen. Men det kan også stille dig bedre i forhold til din første arbejdsdag, at du på forhånd har en idé om, hvordan arbejdsmiljøet er. Du skal selvfølgelig ikke lave om på dig selv, men i forhold til at blive accepteret i en ny gruppe er det vigtigt, at du forstår at glide ind i den eksisterende kultur. Måske kommer du fra et job, hvor tonen mellem dine kolleger var jovial, måske endda lidt sjofel. Måske er jargonen den samme på din nye arbejdsplads, men vær forberedt på, at den også kan være en helt anden.
Tal med din chef
Når du begynder i et nyt job, er det vigtigt, at du får etableret en god kontakt til din chef. Som regel vil din chef tage initiativ til, at I hurtigst muligt sætter jer ned og taler om, hvordan du bliver en god medarbejder. Men gør din chef ikke det, skal du turde bede om et møde. Det er nemlig til alles fordel, at du og din leder taler om, hvad der forventes af dig, hvilket kvalitetsniveau dine opgaver skal løses på, og hvordan du eksempelvis bliver evalueret. Prioriteringen af opgaver kan have ændret sig, siden du blev ansat, og derfor er det en god idé at spørge, hvilke opgaver der skal løses først. Ingen chefer kan læse tanker, men ved at I jævnligt taler sammen, får du og din chef forhåbentlig en god føling med hinanden, som kan gøre dialogen lettere, hvis du på et senere tidspunkt har brug for flere eller færre opgaver eller gerne vil udvikle dig i en ny retning.
Sig ja til det sociale
At få en god start i et nyt job handler om langt mere end blot det faglige. Et ordsprog siger, at vi bliver hyret på faglighed og fyret på personlighed. Med det menes der, at faglighed kun rækker et stykke ad vejen, og at det er mindst lige så vigtigt, at du er en god kollega, man kan regne med, og som deltager i arbejdspladsens sociale liv. Mennesker er flokdyr, og når vi får en ny kollega, forventer vi, at den nyansatte tilpasser sig flokkens regler. Til gengæld giver vi vores accept og optager den nye i flokken. Det lyder helt utroligt primitivt, men undersøgelser viser, at de medarbejdere, der trives bedst, er dem, der hurtigt er i stand til at falde ind i arbejdspladsens sociale kultur. Investér derfor din energi i det sociale og gå med til frokost, hold kaffepause med dine kolleger, og bliv og drik en fredagsøl, når du kan.
Vær nysgerrig
Når du træder ind på en ny arbejdsplads, træder du samtidig ind på en arena, som kan indeholde forskellige magtkampe og dagsordner, du ikke forstår. Den slags hører til, og det er ikke noget, du hverken skal frygte eller bekæmpe. Du vil dog stille dig selv bedre, hvis du sætter dig for at lære arbejdspladsen så godt at kende, at du forstår de ting, der foregår usagt. Lær først dit team at kende, så din afdeling og så hele organisationen. Hvem er virksomhedens nøglepersoner? Både de reelle og de uformelle. En sådan slags kortlægning af virksomheden og alle dens strukturer tager tid. Nogle oplysninger vil du automatisk få i løbet af et par dage. Andre må du selv spørge dig til. Når du først er blevet fortrolig med din leder eller dine kolleger, kan du sagtens spørge dem, hvad det betyder, når X siger sådan og sådan, eller hvorfor tonen mellem A og B til tider kan virke hård.
Tag imod og giv feedback
Undersøgelser viser, at de medarbejdere, der føler, at de kan tale trygt og åbent om deres udfordringer på arbejdspladsen, har det bedre og er gladere for deres job. Feedback giver trivsel, men det er meget forskelligt fra sted til sted, hvor meget feedback man giver hinanden. Nogle arbejdspladser har en stærk feedbackkultur, mens andre evaluerer hinanden mindre. Måske tager din chef initiativ til en samtale, hvor I taler om, hvordan den første tid er gået. Men hvis ikke din chef gør det, kan du sagtens invitere dig selv til en snak. Det er nemlig helt naturligt, at du har brug for at vide, hvordan din chef synes, det går. Som nyansat er du samtidig en gave for din chef, der også kan blive meget klogere af at høre, hvordan du har oplevet den første tid i afdelingen. Langt hen ad vejen er det en chefopgave at sørge for, at der er en god feedbackkultur på jobbet, men du må selvfølgelig meget gerne understøtte den ved både at opsøge og give sparring til dine kolleger.
Prioritér ro og søvn
Det er hårdt at starte i et nyt job, og det må du ikke undervurdere. De fleste af os er vanedyr. Vi har indrettet vores dag efter en række faste rutiner, for det er den måde, vi bruger mindst energi på. Når vanerne brydes op, og vi fx skal cykle en ny vej til arbejde eller møde en halv time tidligere end før, kommer hjernen på overarbejde. Det er derfor helt normalt, at de fleste mennesker føler sig trætte og udmattede, når de kommer hjem fra deres nye arbejde, og splatter ud på sofaen. Alt er nemlig nyt og sluger hjerneenergi. Sådan er det, og det kan være sundt at acceptere, så du ikke pludselig synes, at du skal starte i nyt job og træne op til et halvmaraton samtidig.
Kilder: Charlotte Bak, karriererådgiver i Dansk Magisterforening, og Pernille Hjortkjær, selvstændig worklifecoach