Claus Hjort: Vi anede ikke hvad udflytningerne ville koste
Beslutningen om at udflytte 3.900 statslige arbejdspladser ud af hovedstaden blev truffet uden nogen beregning af udgifterne. Det oplyste Finansministeren på fredagens samråd.
Forud for regeringens beslutning om at flytte 3.900 statslige arbejdspladser til 38 byer bad hverken erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) eller Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) sine embedsmænd om at foretage beregninger af, hvad prisen for udflytningerne kunne ende på.
Det fastslog Finansminister Claus Hjort Frederiksen i fredags i et samråd i Landdistriktudvalget.
”Der er jo ikke lavet egentlige beregninger på det her. Det har ikke været muligt. Det ville forudsætte, at man ved, hvilken bygning man flyttede ind i, hvad skal der gøres ved den osv. Så da vi traf beslutningen var det en ren politisk beslutning. Vi afsatte 400 millioner kroner efter bedste mands skøn".
De 400 mio. kr. svarer til 102.564 kr. per udflyttede arbejdsplads – hvilket er langt under de skøn, der senere er kommet frem.
Koster mindst 1 mia. kr
Den 21. januar oplyste finansministeren således i et skrifteligt svar til Landdistriktsudvalget, at Skatteministeriet ”i efteråret 2015” skønnede, at der med udgangspunkt i etableringen af betalingscenteret i Ringkøbing ville være ”merudgifter på mellem 235.000 kr. per medarbejder med opgaver af lav kompleksitet og mellem 385.000-685.000 kr. per medarbejder med opgaver af høj kompleksitet”.
Af Claus Hjort Frederiksens skriftlige svar til udvalget fremgår det desuden, at også Finansministiet har kigget på tallene, om end det i svaret ikke oplyses, hvornår dette er sket.
Ifølge Finansministeriet er der ”en række væsentlige omkostningselementer vedrørende udflytning af statslige arbejdspladser”, udgifter som Finansministeriet med ”betydelig usikkerhed” skønner at udgøre i størrelsesordenen 250.000 kr., hvilket svarer til samlet regning for de 3.900 arbejdspladser på 975 mio. kr. Hertil kommer omkostninger til eventuelle personalepolitiske tiltag, som ministeriet vurderer at udgøre op til 190.000 kr. per medarbejder.
Varige merudgifter
Fredag kom det desuden frem, at der ikke bare er flytte- og etableringsudgifter forbundet med beslutningen om at rykke arbejdspladserne ud af hovedstadsområdet, men tilsyneladende også varige merudgifter.
Når NaturErhvervstyrelsen til næste år rykker 390 medarbejdere til Sønderborg, bliver det nemlig en dyrere styrelse at drive, vurderer Miljø- og Fødevareministeriet i en mail til Finansministeriet, som Ritzau har fået aktindsigt i.
Det præcise tal for, hvor meget de "varige merudgifter" vil løbe op i, er dog streget over med sort, fordi det er undtaget aktindsigten. Men der er brug for et højere årsbudget, varsler ministeriet.
”Miljø- og Fødevareministeriet vil drøfte finansiering af varige merudgifter med Finansministeriet med henblik på at opnå en varig og langsigtet holdbar økonomisk situation for Naturstyrelsen samt NaturErhvervstyrelsen”, lyder det i mailen.