Dansk Magisterforening

”Humaniora må sættes i relation til andre fag”

Af Liv Alfast Kretzschmer
Del artikel:

Mere kontakt med erhvervslivet på universiteterne og en idé om, hvad kandidaternes værdi er. Det var nogle af de efterlysninger, direktør i DI Lars Goldschmidt og direktør i CEVEA Christian Weise kom med på folkemøde i Allinge.

”Vi må have et opgør med den naturromantik, der siger, at ”Jeg skal ramme den helt rigtige uddannelse – der er kun et sted, jeg kan være”. Vi skal lære at begejstres, og det kan vi inden for rigtig mange fag. Vi kan få et sjovere uddannelsesliv, hvis vi lærer at begejstres af det vi gør”. Sådan lød opfordringen fra DI’s direktør Lars Goldschmidt på Folkemødet i Allinge.

Sammen med Christian Weise, direktør i CEVEA, debatterede han, hvad vi vil med samfundet og uddannelserne, og hvilke kompetencer de studerende skal opnå, så de kan klare sig godt på fremtidens arbejdsmarked.

”Jeg ser en ekstrem styrke i at blive meget god til ét fag, men den styrke gælder primært i forhold til de allerdygtigste studerende. De mere gennemsnitlige studerende har nok mere gavn af at kunne mere i bredden. I øjeblikket er det de studerendes eget ansvar, om de lever i en boble og får et kæmpe chok, når de kommer ud på arbejdsmarkedet, eller om de allerede som studerende får erfaringer gennem relevante studiejob osv. Det er trist, når man møder folk, der er knalddygtige til deres fag, men som har svært ved at finde ud af, hvor man kan bruge den værdi i en virksomhed”, sagde Christian Weise.

Ordstyrer Jes Stein Pedersen spurgte de to, hvor meget markedslogikken skal være afgørende i forhold til opbygningen af uddannelserne. Begge var enige om, at det er vigtigt at få praksis ind på universiteterne.

”Nogle fag hævder aggressivt, at det invaliderer fagenes skønhed, at de sættes i relation til andre fag. Jeg taler ikke humaniora ned, men de humanistiske fag er nødt til at kunne stille sig i relation til de andre fag. De fag, der lukker sig om sig selv, har et problem. På samme måde er de fag, der har sværest ved at fastholde, at man skal arbejde for at være studerende, dem, der ikke er rettet mod en bestemt profession. De har identitetsproblemer, fordi identitet hænger sammen med at have en klar plads i verden”, sagde Lars Goldschmidt.

Og når snakken faldt på humanister slog Christian Weise på tromme for, at man bliver dygtigere til at finde ud af, hvad man skal bruge humanisterne til.

Her måtte formanden for Dansk Magisterforening bryde ind:

”Jeg undrer mig lidt, for jeg synes, I sparker en åben dør ind. Man bliver ikke uddannet til nørd på humaniora, og humanisterne er ude i de private virksomheder. Universiteterne er også opmærksomme på tværfagligheden. I skal passe på, at I ikke skubber diskussionen hen et sted, hvor den var for nogle år siden, men som ikke gælder i dag”, sagde Ingrid Stage.