Dansk Magisterforening

Oxford giver flest mænd topkarakter

Del artikel:

På Oxford University får de mandlige studerende topkarakterer langt oftere end de kvindelige. Studerende og undervisere peger på, at studiemiljøet har en stor del af skylden.

For mange af de unge mænd, der bliver optaget på Oxford University, har skoletiden og livet på private drengeskoler været én lang studieforberedende øvelse. Derfor begynder de på deres længerevarende videregående uddannelse med en selvtillid, der i sidste ende kan aflæses i deres karakterer.

En tredjedel af mændene får topkarakterer, mens det kun lykkes for en fjerdedel af de kvindelige studerende ved Ivy League-universitetet. Ved to af universitetets største fag, kemi og engelsk, er kønsforskellene endnu større ved karaktergivning. 52 procent af mændene lå sidste år i top i kemi sammenlignet med kun 30 procent af kvinderne. I engelsk litteratur og historie lå 42 procent af de mandlige studerende i top og 29 procent blandt de kvindelige studerende.

Det er britiske The Guardian, der bringer de nedslående tal i dagens avis og kommer med en mulig forklaring på, hvordan kønsubalancen er blevet så markant i Oxford.

Avisen har talt med en kvinde, der blev kandidat i 2013. Hun mener, at studiemiljøet er så maskulint, at mange kvinder føler sig elendigt tilpas.
”Hvis du føler, at du ikke burde være der, at du nærmest er kommet ind ved en fejltagelse, der kan blive opdaget hvert øjeblik, så ryger dit selvværd”, forklarer hun.

En kvindelig professor i sprog og kommunikation på universitetet mener også, ifølge avisen, at underviserne selv bidrager til problemet ved at give mændene mere akademisk opmærksomhed.

”Mandlige studerende presses hårdere, fordi vi har en kulturel tilbøjelighed til at mene, at de skal præstere bedre. Kvinder behøver ikke brillere, de kan nøjes med at være kompetente”, siger professor Deborah Cameron.

Siden 2007 har universitetet selv forsøgt at dokumentere, hvorfor statistikkerne tipper så kraftigt til mændenes fordel. Men udvalget, som har kigget på sagen, kan blot konstatere, skriver Guardian, at emnet er komplekst, og at årsagen varierer fra år til år og fra studerende til studerende.