Spring menu over

Global udfordring: for få kvinder er med til at udvikle AI

Stephanie Dismore gæstede Danmark til konferencen Women in AI, her talte hun om, hvordan vi får mere ligestilling i techbranchen. Foto HP Denmark

Af Sabrine Mønsted
Del artikel:

”Vi er nødt til at skabe et arbejdsmiljø, der kan få flere kvinder til at vælge it-branchen”, siger Stephanie Dismore, Senior Vice President og adm. direktør i it-virksomheden HP i Nordvesteuropa.

Langt størstedelen af dem, der udvikler vores teknologi, digitale løsninger og AI-redskaber er mænd, hvilket Stephanie Dismore, Senior Vice President og adm. direktør i it-virksomheden HP i Nordvesteuropa, kalder en af største globale udfordring for AI. Fordi teknologierne og løsningerne på den måde kan have ubevidste bias, der ikke tager højde for kvinder eller andre underrepræsenteredes gruppers behov.      

 - Hvis 80 procent af dem, der skriver koderne, tolker dataene og udvikler algoritmerne, ligner hinanden, er der selvfølgelig en masse ting, vi misser, siger hun.  

- Det er helt nødvendigt, at kvinder og andre underrepræsenterede grupper er med i den teknologiske udvikling. Det er nødt til at være vores fokus som industri og techvirksomheder, siger Stephanie Dismore, der i forsommeren gæstede Danmark for at holde oplæg på konferencen Women in AI.  

De nyuddannede kvinder bruger simpelthen deres uddannelse til noget andet.

- Paradoksalt nok ser vi generelt en stigning af kvinder, der tager en tech-uddannelse f.eks. i computer- og datascience, men samtidig er andelen af kvinder, der efterfølgende får job i it-branchen stagnerende. De nyuddannede kvinder bruger simpelthen deres uddannelse til noget andet, siger Stephanie Dismore, der i 2020 startede gruppen Women in Tech på LinkedIn, hvor kvinder kan møde og blive inspireret af hinanden. 

Fleksibel arbejdstid  

I dag er kun 20-30 procent af dem, der udvikler AI, kvinder. Og ifølge direktøren er der flere årsager til det. Men årsagerne kan heldigvis pege i retning af løsninger, hvis ellers it-branchen formår at tage fat i dem.  

En væsentlig årsag, mener Stephanie Dismore, er manglen på fleksibel arbejdstid.  

- Undersøgelser viser, at kvinder ofte har ansvar for det meste i hjemmet. Derfor skal vi skabe et arbejdsmiljø, hvor man som medarbejder kan balancere begge dele. Hvis vi formår at give stor fleksibilitet i forhold til arbejdstid, oplever du som medarbejder større indflydelse på eget arbejdsliv. Og det kan give en følelse af at være værdsat og også gøre dig mere produktiv, når du selv tilrettelægger dit arbejde. Jeg er som chef ligeglad med, hvornår du arbejder, siger Stephanie Dismore, der anerkender, at det svære kan være samtidig at skabe et kollegialt miljø med tid og plads til samarbejde. 

- Men det er så det, vi som ledere har ansvar for at finde løsninger på, siger hun og understreger, at udfordringen i dag er at nå hen til, at fleksibiliteten i medarbejdernes arbejdstid ikke kun er noget, man som leder nødtørftigt accepterer, men noget man faktisk omfavner og ser som naturligt.  

Vi skal have gjort det ”cool” at vælge en karrierevej indenfor tech.

En anden grundlæggende ting, som ifølge Stephanie Dismore, spænder ben for at få flere kvinder til at vælge tech-branchen som karrierevej, er branchens image. 

- Der er en stereotyp opfattelse af, at hvis du arbejder i tech-branchen “skal du altid være på”, og at det er stressende, og at det er en branche mest for mænd osv. Så der ligger et arbejde for os i branchen i at få fortalt, hvad det egentlig er, vi laver, og hvorfor it-uddannelserne er så vigtige for samfundet. Vi skal have gjort det ”cool” at vælge en karrierevej indenfor tech, siger Stephanie Dismore og understreger, at det arbejde starter tidligt.  

- Vi skal have børn til at drømme om at arbejde med teknologi og AI og vise dem, at tech er en vej til indflydelse på den verden, de lever i. Vi skal have skabt fascination og glæde ved teknologi tidligt. Teknologiforståelse er nødt til at være en vigtig del af pensum i folkeskolen, siger hun. 

I Danmark har politikerne i foråret 2024 vedtaget, at eleverne i folkeskolen fra 2027 skal have teknologiforståelse i folkeskolen både som en del af allerede eksisterende fag og som valgfag i udskolingen. Det sidste mener Stephanie Dismore ikke er nogen god løsning, da det kan have en modsat effekt, fordi det vil være drengene, der så vælger faget, og så er vi lige vidt. 

- I USA og helt sikkert også i de fleste andre lande lever stereotyperne i bedste velgående - også blandt børn f.eks. med en opfattelse af, at det kun er nødede piger, der kan lide tech, så vi er nødt til at få bredt faget ud og vise, hvad det kan, og at der er brug for alle slags kompetencer. Teknologi handler ikke om maskiner, men om mennesker og relationer - og hvad skal vi bruge maskinerne til. Generelt er piger og kvinder rigtig gode til at se, hvad der er behov for og finde løsninger, siger hun.  

Hvis kvinder eller andre underrepræsenterede grupper kommer ind på et kontor og ikke oplever, at et inkluderende miljø, så stopper de.

Talent fra mange felter  

It-branchen skal også være meget bredere i sin rekruttering, mener Stephanie Dismore, der sammenligner, det med at finde de bedste sportstalenter.  

- I sporten ser man stor diversitet. På samme måde skal vi arbejde for at få medarbejdere med mange forskellige uddannelser. Udvikling af teknologi er en holdindsats, hvor mange slags kompetencer er nødvendige. Og vi skal blive bedre til at prioritere talent over erfaring og åbne døren for mange flere og hyre nogle, der ikke ligner os selv, siger hun.   

Kvinder i tech

Stephanie Dismore interviewer på sin LinkedIn profil andre kvinder i tech om, hvordan vi opnår mere ligestilling i branchen. 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje