Netværk i DM: Lær af fagfæller

Foto: Coworker/Unsplash
Jo Brand
Del artikel:

Mangler du faglig sparring, så er der masser at hente i DM’s netværk. Mød her initiativtagerne til to nye netværk for medlemmer, der arbejder med det digitale. Måske er et af dem noget for dig!

Netværk for digitale indholdsproducenter

Hvad skal menuknappen hedde? Hvem skal man følge på LinkedIn? Og hvordan får man læserne på digitale medier til at klikke dér, hvor man gerne vil have, de skal klikke? Det er nogle af de ting, man diskuterer i netværket for digitale indholdsproducenter. Her fortæller stifter Julie Moss Riis om netværket.

Julie Moss Riis er stifter af DM's netværk for digitale indholdproducenter. Foto: privat

Hvorfor har du startet netværket?  

- Idéen til netværket opstod, da min tidligere kollega var i tvivl, om man kunne nøjes med at skrive ”mail” fremfor ”e-mail”. Hun ringede til mig, og vi nåede frem til, at man godt kan nøjes med at skrive ”mail”, fordi det er forskel på ordene ”post” og ”mail” på dansk. Bagefter blev vi enige om, at det kunne være godt at have en gruppe af erfarne kommunikatører at sparre med. Der er masser af muligheder for kommunikationsnetværk flere steder, men ikke for digitale indholdsproducenter, så derfor tog vi fat i DM for at starte det her netværk, hvor vi nørder sprog og kommunikation med særlig fokus på tekster til web og andre digitale kanaler.  

Hvem kan melde sig ind? 

- Netværket er for folk, der er uddannet inden for kommunikation og sprog og har flere års erfaring med at skrive til digitale kanaler. Jeg har selv læst dansk og har arbejdet med digital kommunikation i hele mit arbejdsliv. De sidste fire år har jeg været sprogkonsulent i Skatteforvaltningen. 

 Hvad får man ud af at være medlem? 

- Melder man sig ind i netværket, får man en gruppe fagkolleger, man kan dele erfaringer med, få en masse input fra og udforske nyeste trends sammen med. Vi skal bl.a. have et møde om copywriting med fokus på overskrifter, linktekster, menupunkter, knaptekster - og i det hele taget, hvad der får læseren til at handle. Men vores første møde, der afholdes den 30. oktober, kommer til at handle om AI, fordi det er noget, vi alle sammen kun lige er kommet i gang med

Hvad forventes der er medlemmerne? 

- For at få mest mulig ud af netværket, kræver det selvfølgelig, at alle bidrager, så som medlem skal man være med på at byde ind. Man kan også melde sig som mødeleder og tilrettelægge, hvordan vi i fællesskab får udforsket et emne, ligesom man også kan stå for dagens udfordring, hvor man deler en ”hovedpine” fra dagligdagen – f.eks. hvad man kalder en bestemt menuknap. Man kan også være ansvarlig for dagens anbefalinger – det kan f.eks. være et godt nyhedsbrev, en god podcast, eller hvem der er relevante at følge på LinkedIn.  

Hvor ofte og hvordan mødes man? 

- Planen er, at vi mødes fem gange om året - i oktober, januar, marts, maj og august. Som udgangspunkt vil det være i DM's lokaler på Frederiksberg, men det kan også være, at et medlem har lyst til at invitere os andre på besøg på dennes arbejdsplads, og så mødes vi dér. Vi er sammen i 1,5-2 timer og får også lidt at spise undervejs. Målet er, at vi kommer op på 20-22 medlemmer. 

For at få mest mulig ud af netværket kræver det selvfølgelig, at alle bidrager.

Effektiv kommunikation med generativ AI

Udviklingen indenfor generativ AI går stærkt – og særligt indenfor områder, der har med kommunikation at gøre. Derfor har DM-medlem Camilla Sabroe startet netværket ”Effektiv kommunikation med generativ AI”.  

Camilla Sabroe er stifter af DM netværket Effektiv kommunikation med generativ AI". Foto: privat

Hvem er netværket for?  

- Netværket henvender sig til medlemmer af DM, som arbejder med kommunikation og allerede benytter sig af generativ AI i deres arbejde. Jeg arbejder selv med kommunikation og synes, at ChatGPT er virkelig sjovt at prøve af og sparre med. Jeg kan få idéer til nye initiativer og vinkler på nogle af de opgaver og udfordringer, som jeg sidder med. I mit arbejdsliv har jeg altid været i et team med andre kommunikatører og marketingsfolk, men nu begynder jeg på et arbejde som kommunikationskonsulent hos en forsikringsmægler, hvor jeg alene har ansvaret for kommunikation, og her ser jeg det som en stor fordel at kunne hente inspiration og hjælp fra f.eks. ChatGPT. Men for at det skal være et seriøst og udbytterigt værktøj, kræver det, at jeg bliver god til at beherske det. 

Hvorfor startede du netværket?  

 - Jeg savnede nogle at videndele og sparre med omkring ChatGPT. Det kan være svært, når man sidder alene med det, at vide, hvor man skal søge mere information om brugen af ChatGPT og holde sig opdateret for at følge med og blive bedre til at få de gode resultater. Jeg fandt et netværk hos DM, som jeg gerne ville melde mig ind i, men det var desværre fuldt booket, så DM foreslog, at jeg kunne starte et netværk selv. Derfor tog jeg initiativ til det. 

Hvad går netværket ud på? 

- At vi sammen bliver dygtigere til at bruge ChatGPT og andre generative AI-systemer. Målet er at få det maksimale ud af fordelene ved generativ AI og få redskaber til at blive mere effektiv i sit arbejde og få mulighed for at gøre de generative AI-systemer til gode sparringspartnere. Tanken er, at man byder ind med sine erfaringer og viden i netværket. Alle medlemmer deler på den måde ud, men også får tips og tricks tilbage fra de andre. Vi skal hjælpe hinanden til at blive dygtigere til at få gode resultater med ChatGPT, Midjourney eller nogle af de andre mest gængse generative AI-systemer. 

Hvad kræver det at blive medlem?  

- At man allerede har lidt viden og erfaringer med generativ AI, der kan bruges i kommunikationssammenhæng. Jeg er ikke selv ekspert på nogen måde, men i netværket starter vi ikke fra begyndelsen med, hvordan man kommer i gang med ChatGPT. Man skal have benyttet sig af det i et vist omfang, så vi bl.a. kan tale om udfordringer - måske er der noget, hvor man ikke kan forstå, hvorfor det ikke giver bedre resultater - og så kan vi måske blive klogere ved at høre om andres erfaringer og forslag til forskellige løsninger. Vi vil bestemt gerne have flere medlemmer og er også meget åbne over for forslag til indhold og format af netværket.   

Hvordan mødes I?   

 - Vi mødes online, så geografi ikke er en hindring. Desuden kan vi online over skærmene vise hinanden præsentationer, prompts, resultater mm. uden at være afhængige af projektorer, lokaler og diverse IT-udstyr. Jeg kunne også godt tænke mig, at vi indimellem havde en oplægsholder, der kunne fortælle om f.eks. en case eller andet. Det kan også være os medlemmer, som holder oplæg for hinanden, fordi det kan være med til at give indspark og energi til gruppen. De eksterne oplægsholdere vil være nogen, som medlemmer fra netværket kender, og som de selv booker, da vi ikke kan aflønne oplægsholdere. Der er lagt op til, at vi mødes hver anden uge i ca. 75 minutter, og det kommer til at foregå over Zoom. 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje