Spring menu over

Hvordan håndterer vi technostress på arbejdspladsen?

Del artikel:

Hør Mandag Morgen fortælle, hvordan man identificerer og håndterer technostress og får et balanceret teknologibrug.

I takt med at arbejdspladsen i stigende grad bliver digitaliseret, opstår der en blind vinkel, som ofte bliver overset i implementering af nye digitale redskaber. For imens nye teknologier skal øge effektiviteten på arbejdspladsen, risikerer de at skabe den modsatte effekt hos medarbejderne. Den modsatte effekt rimer på fænomenet ’technostress’.

Technostress viser sig blandt andet gennem informations-overload og defokusering, hvor medarbejdere bliver overvældet af konstante notifikationer, pop-up-vinduer, blinkende smartwatches og andre digitale afbrydelser, som paradoksalt nok fører til faldende produktivitet og arbejdsglæde. For forventningen om den konstante tilstedeværelse af nye teknologier kan skabe en følelse af altid at skulle være ’på’. Og for mange kan forventninger om konstant at skulle mestre nye digitale værktøjer også virke overvældende på arbejdspladsen. Så hvordan får vi en sundt teknologibrug og -implementering på arbejdspladsen?

Konkret vil webinaret give dig

  • Redskaber til at identificere technostress: Vi vil gennemgå symptomerne på technostress og hvordan du kan genkende dem - både hos dig selv og dine kollegaer.
  • Tiltag til forebyggelse og håndtering: Du vil få konkrete tiltag, som digitale pauser, prioritering af information og klare grænser for teknologi-brug, der kan hjælpe med at skabe en sundere teknologianvendelse på arbejdspladsen.
  • Forståelse af hvordan du kan skabe en balanceret teknologibrug: Vi vil diskutere, hvordan arbejdspladser kan fremme en digital kultur, hvor teknologien understøtter arbejdsglæden og trivsel i stedet for det modsatte.

Program

08.30 Introduktion til dagsordenen og problemstillingen v. Nana Holstein, Analysechef, Tænketanken Mandag Morgen

08.35 Hvordan identificerer og håndterer du teknostress v. Raluca Alexandra Stana, Lektor, RUC

09.15 Diskussion: Hvordan klæder vi bedst medarbejdere, tillidsrepræsentanter og ledere på til at forstå og forebygge teknostress?

09.25 Tak for i dag!

Målgruppe

Webinaret henvender sig til medarbejdere, ledere og tillidsrepræsentanter, der ønsker at forstå og håndtere technostress på arbejdspladsen. Ledere vil blive klædt på til at skabe en arbejdskultur, der forebygger technostress, mens medarbejdere og tillidsrepræsentanter vil få indsigt i, hvordan de kan identificere og håndtere technostress hos sig selv og deres kollegaer.

Efter webinaret vil du have en klar forståelse af, hvad technostress er, og de mest almindelige årsager til det. Du vil lære, hvordan digitale afbrydelser, konstante forventninger om tilgængelighed og teknologisk overvældelse påvirker arbejdsmiljøet og medarbejdernes trivsel.

Webinaret afvikles i samarbejde mellem DM Digi og Tænketanken Mandag Morgen.

Til webinaret kan du møde

Nana Holstein, Analysechef, Tænketanken Mandag Morgen

Raluca Alexandra Stana, Lektor, RUC. Raluca har forsket i technostress siden 2018 og er stifter af Technostress Knowledge Centre samt er forfatter af den kommende bog Digital stress på arbejdspladsen

Afbud

Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.

Du kan melde afbud på Mit DM

Information om webinar

Webinaret afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom. Som deltager får du tilsendt et link og et password til webinaret via den mailadresse, du har oplyst til DM. Læs om DM’s brug af Zoom

Optagelse af webinar

Som udgangspunkt har DM valgt ikke at optage alle online arrangementer. Det skyldes flere og ofte forskellige ting – dels har oplægsholderen rettighederne til oplægget, dels skal DM efterleve persondataloven og sidst, men ikke mindst prioriterer vi den nære og fortrolige oplevelse på vores kurser og workshops, hvad enten det afholdes online eller fysisk.

Nogle gange får vi lov til at optage et arrangement, og så deles det efterfølgende med de tilmeldte til arrangementet på Mit DM i en kort periode. 

Hvad er DM Digi?

DM Digi er et fagligt fællesskab for dig, der arbejder med eller interesserer dig for den digitale udvikling og for ny teknologi. Et stærkt medlemstilbud med netværk, arrangementer og faglige artikler.
Besøg DM Digi

Interesserer du dig for data, AI og den digitale omstilling?

Så markér feltet "DM Digi" på Mit DM, så får du alt det, DM laver på området: artikler, arrangementer, netværkstilbud m.m.

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 2. december 2024 08:30 - 09:30
Sted Online
Tilmeldingsfrist 29. november 2024 - kl. 12:00
Medlemspris Gratis
Pris for andre Gratis

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje