Kan man markedsføre sig med storstilede, "grønne" løfter, samtidigt med at man fyrer den af med et Black Friday Sale?
Findes der overhovedet noget bæredygtigt produkt, og hvor går grænserne for greenwashing?
Og inviterer "grøn" markedsføring i virkeligheden til endnu større overforbrug?
Hvem har ansvaret? Og hvor lang tid varer et shopping buzz egentligt?
Det er nogle af de spørgsmål, vi søger at besvare, når vi får besøg af Tanja Gotthardsen. Tanja vil både runde udfordringerne ved vores nuværende forbrugskultur og -belastning, give sit bud på hvilke strukturer, vi bør arbejde med at ændre, samt give et crash-kursus i, hvordan man kan kommunikere uden at greenwash'e, med afsæt i såvel klimavidenskab som lovgivning.
Vores fælles sprog, kommunikation, markedsføring osv. rummer nemlig et enormt potentiale, når det kommer til at fremme indsatser og understøtte adfærd, der er proportionel med de udfordringer, vi står overfor. Mon ikke, du også kan rykke noget, der hvor du sidder?
Til webinaret vil du få indblik i:
- Om der overhovedet findes bæredygtige produkter
- Udfordringerne ved vores nuværende forbrugskultur og -belastning
- Crashkursus i, hvordan man kan kommunikere uden at greenwash’e med afsæt i klimavidenskab og lovgivning.
Hvem er Tanja Gotthardsen?
Tanja Gotthardsen er selvstændig anti-greenwashing specialist, foredragsholder og debattør, og rådgiver om virksomheders og organisationers strategiske, sociale og miljømæssige indsatser og kommunikation om samme med afsæt i såvel international forskning som kommende og aktuel lovgivning.
Hun er især optaget af samspillet mellem klimavidenskab, forbrugerrettigheder og -adfærd, samt hvordan vi fremmer et fælles sprog og strukturer, der kan understøtte os i omstillingen.
Af samme grund har hun også stået bag en række anmeldelser af større virksomheder til Forbrugerombudsmanden, i tæt samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, som hun også sidder på advisory board for, og hun er en hyppigt anvendt ekspert i medierne.
Malene Nelting
Er du ikke medlem?
Som studerende kan du få første års medlemskab gratis, hvorefter det koster 20 kr./md.
Afbud
Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.
Hvem er DM Bio?
DM Bio er et fagligt fællesskab, der vil udvide din horisont og inspirere til, at grønne fagligheder samles, vidensdeler og debatterer det, der rører sig. Fra natur, klima, miljø og bæredygtighed til by- og arealplanlægning, teknologi og fødevarer. DM Bio er et resultat af fusionen mellem DM, JA og DSL, som har samlet kræfterne for at bidrage til at forme fremtidens arbejdsmarked med viden i fokus.
Kontakt
Cathrine Norup
Møde- og kursussekretær, netværkskoordinator
cano@dm.dk
38 15 67 34
© Malene Nelting