Hurra – vi fusionerer
Camilla Gregersen, forperson for DM. © Rasmus Kongsgaard
Når vi fusionerer, så afvikler vi ikke. Vi udvikler. Og vi sætter fagligheden i centrum, skriver DM's forperson, Camilla Gregersen, i sin leder.
Den 27. februar sad jeg i de sidste intense overenskomstforhandlinger for at få OK24 på plads. Vi kæmpede i mange dage og sov kun tre timer om natten under bordene, men vi gav ikke op, for medlemmerne fortjener et ordentligt lønhop efter årene med inflation. Vi kom i mål med forhandlingerne, og nu er medlemmerne på det offentlige område ved at stemme om resultaterne.
Parallelt med overenskomstforhandlingerne udspillede der sig et andet drama. For jeg sad den samme dag og ventede på stemmetal fra forbundet Kommunikation og Sprog, hvor medlemmerne havde stemt om, hvorvidt de ville fusionere med os i DM.
Ind tikkede resultatet: 96,75 procent af de afgivne stemmer var et rungende JA fra medlemmerne i Kommunikation og Sprog. Hold da op, hvor blev jeg lettet og glad.
Visionen er at bygge et stærkt fagligt univers for alle dem, der arbejder med kommunikation, marketing og sprogCamilla Gregersen
Vi har forhandlet og samarbejdet om fusionsplanerne i mere end et år, hvor visionen er at bygge et stærkt fagligt univers for alle dem, der arbejder med kommunikation, marketing og sprog. Det er der nemlig også en del af DM’s medlemmer, der arbejder med, så derfor giver fusionen i den grad fagligt mening.
Nu skal vi ikke længere konkurrere om medlemmerne. Vi kan i stedet bruge alle kræfterne på at gøre noget bedre for medlemmerne, og det synes jeg er utrolig dejligt.
Den fjerde fusion for DM
Det er faktisk DM’s fjerde fusionspartner på tre år, og det er ikke tilfældigt. Jeg har med opbakning fra vores hovedbestyrelse arbejdet målrettet på at fusionere med de fagforeninger, som ligger tæt op ad DM’s medlemmers faglighed.
Vores første fusion var på det grønne område, hvor vi sammen med fagforeningerne JA (Jordbrugsakademikerne) og DSL (Danske Skov- og Landskabsingeniører) har skabt DM BIO for alle, der arbejder med/for/i naturen – det kan for eksempel være inden for biosolutions, miljø, fødevarer, byplanlægning eller skovdrift.
Dernæst fusionerede vi med KI (Forbundet Kultur og Information), som gav os muskler til en nyskabelse: DM DIGI, som netop er gået i luften med hjemmeside, arrangementer og en ny bestyrelse med fagligt stærke medlemmer i spidsen. DM DIGI er rettet mod alle de medlemmer, der arbejder med it og digitalisering.
Og nu, hurra hurra, skal vi i gang med at bygge DM Kommunikation, som blandt andet vil lave faglige tilbud til medlemmerne. Dermed bliver DM den største og mest attraktive fagforening for kommunikatører og sprog- og marketingprofessionelle.
Når vi fusionerer, så afvikler vi ikke. Vi udviklerCamilla Gregersen
Når vi fusionerer, så afvikler vi ikke. Vi udvikler. Og vi sætter fagligheden i centrum.
Ved siden af det fortsætter vi med at være fagforening classic, der kan hjælpe med løn, arbejdsvilkår, uddannelsespolitik og arbejdsmiljø.
Fusionerne er et gode, for vi skal have et tilstrækkeligt antal medlemmer til, at vi kan investere i den service, som medlemmerne forventer. Vi har dog ikke flere fusioner i kikkerten – nu gælder det om at implementere fusionerne.
Jeg er utrolig stolt over, at Kommunikation og Sprog valgte os som fusionspartner. Forbundet kunne have valgt at fusionere med andre, men valgte heldigvis os i DM. Vi vil bruge styrken på at gøre DM endnu bedre for medlemmerne. Fusionen træder i kraft den 1. november i år, og jeg håber, at I vil tage godt imod de nye medlemmer ude på arbejdspladserne allerede nu.