Dansk Magisterforening

Cyklister: Vi mangler 2.275 km cykelsti

Arkivfoto. © Foto: Jens Christian Top/Ritzau Scanpix

Del artikel:

Vi har spurgt Jens Peter Hansen, landsformand i Cyklistforbundet, om, hvordan vi får flere til at cykle på arbejde.

Ifølge flere analyser går det tilbage med transportcyklingen. Hvordan ser Cyklistforbundet på udviklingen, når det gælder danskernes cykling til og fra arbejde?

Al logik taler for, at vi vil se flere, der vælger cyklen til arbejde fremover. Det skyldes ikke mindst elcyklen. De stigende energipriser har desuden givet en slags chokeffekt. Det er blevet dyrt at starte bilen. Og så ønsker flere at få mere motion ind i deres dagligdag, og der er cyklen det helt ideelle middel.

Bare en fjerdedel af al danskernes cykling er transportcykling. Så må der vel være et stort potentiale i at få flere danskere til at tage cyklen til arbejde?

Det er der da absolut også. Det helt oplagte håndtag til at få flere til at tage cyklen på arbejdet er at give virksomhederne mulighederne for at opmuntre de ansatte til at tage cyklen via fx bruttolønsordninger til køb af cykler og elcykler eller fx at give dem muligheden for at låne en virksomhedscykel. I Belgien gives der et lille beløb per kørt kilometer til alle dem, som tager cykel eller elcykel til og fra arbejde, uden beskatning. En bonus uden beskatning for at cykle på arbejde vil samfundsøkonomisk ikke være det store beløb, men det vil virke.

Hvad skal man gøre nu og her for at få flere danskere til at tage cyklen eller elcyklen til arbejde fremover?

Man skal lave økonomiske incitamenter, der giver virksomheder mulighed for at lokke de ansatte op på cyklen. Og så er der for mange landeveje med tung trafik, hvor bilerne kører alt for tæt på cyklisterne, når de overhaler. Der skal indføres en lov, der pålægger biler at holde en afstand på 1,5-2 meter til cyklister ved overhaling. Det vil ikke koste det store, men kan hurtigt indføres, og det vil skabe store resultater.

Hvorfor er der ikke gjort noget ved det – det er jo ikke et nyt problem?

Det kræver politisk vilje. Det bedste ville være at anlægge flere cykelstier. Cyklistforbundet har fremlagt ønsker om at etablere 2.275 km flere cykelstier. Hvis man fik etableret det, ville man løfte trygheden gevaldigt. Man ville øge fremkommeligheden, og det ville også komme bilisterne til gode, for vælger flere cyklen, bliver der mindre trængsel i biltrafikken. 

"Ude i kommunerne bliver cyklister klemt af bilerne og glemt af politikerne. Men cykling har så meget at tilbyde samfundet. Derfor skal vi ikke tigge. Vi skal tilbyde. Cykling er samfundets schweizerkniv, og cykling kan stort set uanset problem bidrage til løsningen", siger Cyklistforbundets landsformand, Jens Peter Hansen. © Foto: Pressefoto Cyklistforbundet