Dansk Magisterforening

Ph.d. Cup-vinderen studerer børn, der tæller på fingre

© Foto: VIA

Del artikel:

Et studie, der undersøger de mindste skoleelevers talforståelse, sikrede adjunkt og ph.d. Pernille Bødtker Sunde en 1.-plads i årets Ph.d. Cup. Det er første gang, at hæderen tilfalder den praksisnære forskning på en professionshøjskole.

Bruger børn i 1.-4. ­klasse fingrene, når de skal lægge tal sammen? Er der forskel hos kønnene på måden, de går til matematikken på? Og hvad betyder de tidlige strategier for deres talforståelse siden hen?

Matematisk didaktik blandt de yngste i folkeskolen har været omdrejningspunktet for adjunkt på VIA Pernille Bødtker Sundes forskningsprojekt.

Studiet har fundet sammenhænge mellem børnenes regnemetoder i de første skoleår og deres talforståelse, når de bliver ældre. Den sammenhæng er langtfra uvæsentlig, forklarer hun.

“Det kan være ødelæggende for børn at have det svært i matematik. Det betyder noget for de uddannelsesvalg, de kan træffe senere, og størrelsen af deres livsindtjening. Derfor er det væsentligt at vide, hvornår vi skal sætte ind med mere målrettet hjælp til de yngste”, siger Pernille Bødtker Sunde.

Det var en kisteglad adjunkt, der i slutningen af juni også kunne kalde sig vinder af årets Ph.d. Cup efter en præsentation, som et enigt dommerpanel betegnede som “meget dedikeret”.

Pernille Bødtker Sunde har haft en særlig interesse for børn med ­matematikvanskeligheder, siden hun begyndte som lærer i de yngste klasser på Molsskolen.

“Jeg er oprindeligt uddannet biolog, så det var nok min forskernysgerrighed, der fik mig til at tænke: Hm, det her er et problem. Hvad kan vi gøre ved det?” fortæller hun.

"Det er en milepæl i anerkendelsen af professionshøjskolernes vigtige forsknings- og udviklingsarbejde."

Forskningschef i Center for pædagogik og dannelse på VIA Andreas Rasch-Christensen.'

Folkeskolen skal udvikles gennem forskning

Ud over at den personlige anerkendelse giver et kærkomment rygstød, er det vigtigt, at det er den praksisnære forskning, der blev hædret ved ph.d.-cuppen, mener årets vinder.

“Det er helt centralt for udviklingen af vores folkeskole, at vi kan bringe den her type af forskningsresultater i anvendelse ude i klasseværelserne. Lærerne efterspørger mere fagfaglig viden, og der skal nogle gange meget få ændringer til i undervisningen, før det gør en verden til forskel for børnene”, siger Pernille Bødtker Sunde.

For den 49-årige VIA-adjunkt var det lidt af en udfordring at starte sit forskningsprojekt med både VIA og Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, som tovholdere.

“Jeg skulle lære to helt nye institutioner og arbejdskulturer at ­kende, og det kan være svært at være tilknyttet to så forskellige institutioner på samme tid. Som ph.d.-studerende skulle jeg undervise begge steder og deltage i institutionernes aktiviteter, og det var to meget forskellige oplevelser”, siger Pernille Bødtker Sunde.

Pernille Bødtker Sundes forskningsprojekt stopper ikke her.

”Jeg starter i en postdoc, hvor jeg får lejlighed til at følge børnene i de større klasser også, så jeg kommer til at bruge en del tid i Belgien i de kommende år. Der er temmelig meget international forskning vedrørende børns talstrategier, men en del af problemet hidrører noget kulturelt”, siger Pernille Bødtker Sunde.

Det var ikke bare vinderen af ph.d.-cuppen, der kippede med flaget, da dommerpanelet havde talt.

“Jeg er meget stolt på Pernilles vegne. Det er en milepæl i anerkendelsen af professionshøjskolernes vigtige forsknings- og udviklingsarbejde. Et skoleeksempel på anvendelsesorienteret forskning, som gør en forskel”, udtalte forskningschef i Center for pædagogik og dannelse på VIA Andreas Rasch-Christensen.'