Spring menu over
Dansk Magisterforening

Akademikerbladet i øret

Akademikerbladet i øret

© Akademikerbladet

Del artikel:

På denne side udgiver vi løbende et udvalg af Akademikerbladets skrevne artikler som lydfortællinger. Her finder du både aktuelle historier fra det seneste magasin og nyhedssitet samt ældre historier og interviews, som stadig er værd at lytte til – alle bearbejdet og indlæst til gode lytteoplevelser.

Du kan høre lydfortællingerne her eller søge og følge serien på Apple Podcasts, Google Podcasts, Spotify, Postcast Addict eller hvad du ellers bruger af app til at høre lyd.

Hvorfor får man stress af en ønskeopgave?

Bettina Prühs er stressekspert, og alligevel kommer hun selv faretruende tæt på sin stresstærskel. Det er et af arbejdslivets store paradokser: At mange højtuddannede får stress, selv om arbejdsvilkårene aldrig har været bedre, og fleksibiliteten ikke har været større.

Artiklen bag lydfortællingen kan læses her.

8000 arbejdspladser blev flyttet til provinsen - var det en god ide?

Det var en af moderne tiders største politiske reformer. Udflytningen af statslige arbejdspladser påvirkede tusindvis af mennesker. Men hvad skete der egentlig? Blev det en succes? Akademikerbladet har undersøgt, hvad vi i dag har lært af den kontroversielle udflytning.

Drømmen om museumsarbejde blev en fælde for Stephanie

På Kronborg Slot er op imod halvdelen af slotsværterne akademikere på ufaglært overenskomst. Stephanie Brink så jobbet som en vej ind i museumsverdenen og det fag, hun elsker og er uddannet i. Men det, der skulle være et springbræt, endte med at være en stopklods.

Stiig Markager - professoren der måtte i retten for at sige sandheden

Professor Stiig Markager har gennem årtier forsket i vandforurening og samtidig været en åbenmundet kritiker af landbrugets ansvar for det dårligere vandmiljø. Fra landbrugets side er han blevet skældt ud som "sindsforvirret" og stævnet i en retssag, der havde til formål at stoppe hans kritik. Men modstanden får blot Stiig Markager til at stå endnu fastere på sin ret til at dele sin viden.