Spring menu over
Dansk Magisterforening

Et lille boost med stor effekt

Juljana Gjata Hjorth Jacobsen

Sidste år blev Juljana Gjata Hjorth Jacobsen hædret for at benytte metoder, der sprænger de traditionelle rammer for sprogundervisning. Sammen med seks andre fik VIA-lektoren overrakt Undervisningsprisen 2024 af uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund og dronning Mary.  Foto: Tobias Nicolai

Del artikel:

Et samarbejde mellem universitetet og VIA i Aarhus har givet de studerende på tysk et sprogligt selvtillidsløft. Lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsen vil plante den samme begejstring i sine studerende, som har været hendes egen drivkraft.

Undervisning på tværs af universiteter og professionshøjskoler er noget af et særsyn. Men en særbevilling på 40 millioner kroner i 2021, øremærket til at styrke fransk og tysk på de videregående uddannelser, har cementeret et samarbejde mellem tyskfaget på Aarhus Universitet og tysklærerfaget på VIA.

Projekt Sprogligt Boost blev udviklet allerede i 2019 og har siden etableret sig som en fast del af læreruddannelsen i Aarhus.

Det syv uger lange intensive forløb skubber de studerende ud af klasselokalet og ind i virkeligheden. Målet er at give de lærerstuderende modet til at bruge sproget, forklarer VIA-lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.

På kurset vender vi os for en stund væk fra fagbegreber og didaktik. I stedet dyrker vi hverdagssproget, den tyske kultur og historie

Lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsen ved VIA i Aarhus

"På kurset vender vi os for en stund væk fra fagbegreber og didaktik. I stedet dyrker vi hverdagssproget, den tyske kultur og historie – til arrangementer i Kulturgelsellschaft i Aarhus og Goethe-Instituttet, til oplæsninger med tyske forfattere som Ines Geipel og til forelæsninger med internationale kapaciteter som sociologen Hartmut Rosa," forklarer hun.

Har prøvet det et par gange

Den 43-årige lektor og ph.d. har selv en personlig historie med det tyske sprog og den tyske kultur. Hun er født i Albanien og opvokset i USA, fra hun var 14. Men allerede i en tidlig alder blev hun grebet af den tyske kultur gennem en rejse som udvekslingselev i Wiesbaden.

"Jeg besøgte Tyskland talrige gange. Fascinationen af landet ændrede mit liv. Jeg blev fuldkommen opslugt af kulturen og litteraturen – det er den fascination, jeg håber, at nogle af de studerende også bliver smittet," siger Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.

Det er en fordel, at hun ved, hvad det koster af mentale og kognitive kræfter at tilegne sig et nyt sprog.

"Jeg har selv prøvet det et par gange, senest da jeg flyttede til Danmark i 2008. Så på den måde er jeg på lige fod med mine studerende."

 

Juljana Gjata Hjorth Jacobsen
 Foto: Tobias Nicolai

Sprog, der kan bruges

I en ny rapport giver Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) et overblik over de tiltag, som blev iværksat med særbevillingen til tysk- og franskfagene på de videregående uddannelser. Særbevillingen udløb i 2024.

En fællesnævner for mange af projekterne er netop ønsket om at skabe mere autentiske læringssituationer, for eksempel studieture og praksisnære aktiviteter, forklarer Mette Skovgaard Andersen, der er centerchef på NCFF.

"Når undervisningen kobles til virkeligheden, oplever de unge, at sproget faktisk kan bruges – og det motiverer dem," siger Mette Skovgaard Andersen.

En af udfordringerne for tyskfaget er, at de studerende kommer med vidt forskellige sproglige forudsætninger:

"Nogle har måske været et par år i udlandet og taler sproget, andre kommer direkte fra gymnasiet og tør ikke sige så meget. Det gør undervisningen så kompleks," forklarer NCFF’s centerchef.

På læreruddannelserne er det svært for de studerende at finde tid til at arbejde systematisk med det mundtlige sprog, fordi der er så få ECTS-point og så meget andet, de også skal lære, påpeger hun.

"Det er ikke ond vilje. Det er bare svært at nå det hele. Derfor bliver det så kærkomment med et forløb, der har fokus på glæden ved sproget og på oplevelsen af at kunne bruge det i virkeligheden," forklarer Mette Skovgaard Andersen.

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund har bebudet, at hun vil kigge på sprogområdet i løbet af efteråret. NCFF’s chef håber, at en ny bevilling til sprogindsatsen vil komme på bordet.

"Der er mange gode ting, der lige er løbet i gang. Det vil være ærgerligt at tabe det hele på gulvet," siger Mette Skovgaard Andersen.

Juljana Gjata Hjorth Jacobsen
 Foto: Tobias Nicolai

Boost mindsker frafald

Tilbagemeldinger fra deltagerne på Sprogligt Boost har været positive, bekræfter VIA-lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.

"I evalueringerne fremhæver de, at forløbet har givet dem en tro på, at de kan stå endnu mere knivskarpt, den dag de selv skal undervise i tysk. Og de fremhæver, at det har haft en særlig betydning, at vi har inviteret dem ind i faget på en måde, der tager hensyn til, at de kommer med forskellige erfaringer og niveauer," forklarer VIA-lektoren.

Statistikkerne bakker den gode fortælling op:

"Antallet af deltagere er ret stabilt og er i nogle år også steget en del, så interessen er helt klart til stede for at modtage den ekstra sprogundervisning. Samtidig kan vi se, at alle studerende, som deltager i Sprogligt Boost, fortsætter deres studie til det sidste, og de tysklærerstuderende får desuden et højere karaktergennemsnit i den sidste tyskeksamen," siger Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.