Stop med at tale om dataetik: Det handler om moden digital udvikling
Line Karkov er medlem af fagforeningen DM, hvor hun også arbejder som IT-konsulent. Indlægget her er skrevet som medlem. © Foto: Privat/Canva
Hvornår begynder vi i Danmark at bruge standarder til at højne modenheden for den måde, vi udvikler digitale løsninger på? Det har vi brug for, skriver Line Karkov.
I disse år rejser udbredelsen i anvendelse af data en række dilemmaer, paradokser og komplekse spørgsmål på landets it-arbejdspladser. Nogle gør disse til et spørgsmål om dataetik. Det er et udtryk for ubevidst inkompetence, når det bliver et spørgsmål om etik i stedet for om modenheden i den måde, vi arbejder med digitalisering på.
Det er et paradoks i et land, som vi kalder ”et af de mest digitaliserede”.
Nationalt Center for Etik definerer etik således:
- Inden for den normative etik er man optaget af at finde frem til, hvordan vi bør handle. Her er der flere forskellige retninger, hvilket vil sige, at der ikke er enighed om, hvilke etiske principper der er de rigtige – eller om etik i det hele taget er et spørgsmål om at opstille generelle principper for den rigtige handling. Det lægger nogle grupper af filosoffer vægt på, mens andre i stedet undersøger de etiske fænomener som de opstår i de sammenhænge, som vi indgår i og lader etikken vokse ud af den.
- Én ting kan alle, der beskæftiger sig med spørgsmålet, dog blive enige om. Når man handler etisk, sætter man ikke sig selv fuldstændigt i centrum. Man tager hensyn til andre ved at lade deres interesser tælle næsten lige så meget som ens egne.
Når vi arbejder med IT og digitalisering, så er det ikke svært at leve op til.
Folk indenfor IT-branchen, der arbejder med brugervenlighed, kvalitetssikring, kravanalyse og leverancestyring arbejder med det hele tiden. Det er et håndværk, der kan læres. Hvis digitaliseringsprojekter har uhensigtsmæssige konsekvenser, som ikke var forudsete, så er det ikke et spørgsmål om de ansvarliges moralske kompas. Det kan derimod skyldes, at projektet og driften ikke har talt ordentligt sammen.
Det er højere modenhed, som skal tilvejebringe det gode grundlag at træffe beslutninger påLine Karkov
Det har de nok ikke, fordi ledelsen ikke har givet projektet de rigtige rammer, så tid og kompetencer var til stede. Det kan også være fordi, de ikke har spurgt kunder eller borgere til råds, eller har undladt at bruge deres feedback og data på brugsmønstre.
Når der ikke er styr på persondata, så kan det være fordi, organisationen ikke har forankret ansvar for data rigtigt eller ikke kender til klassificering af data. Og når implementeringen fejler og gevinsterne ikke realiseres, så kan det være fordi, projekt og drift ikke har samarbejdet tilstrækkeligt. Eller fordi fokus har været ensidigt på en bestemt løsning.
Kig på England
Lyder det syret? Det håber jeg, for det hverken bør eller skal være sådan. Ikke desto mindre er det sådan hver dag, rigtig mange steder.
Alt dette findes der standarder og kompetencer for, hvordan man arbejder med.
For eksempel har engelske BCS – The Chartered institute for IT standarder for kompetencer indenfor ti områder i IT-udvikling.
Hvornår begynder vi i Danmark at bruge standarder til at højne modenheden for den måde, vi udvikler digitale løsninger på? I stedet for at slå hinanden oveni hovedet med uhåndgribelig etik? Det er højere modenhed, som skal tilvejebringe det gode grundlag at træffe beslutninger på. Beslutninger, som har en kendt pris som er etisk og moralsk ansvarlige.