Spring menu over
Dansk Magisterforening

Chefredaktør hjalp ven: "Ingen tvivl om, at det er plagiat"

”Der er ingen som helst tvivl om, at det, hun beskriver her, er snyd," siger censorformand Kenneth Thue Nielsen om Jyllands-Postens chefredaktørs eksamenshjælp. © Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix.

Del artikel:

Marchen Neel Gjertsens eksamenshjælp til universitetsopgave var i strid med reglerne, vurderer censorformand. Chefredaktøren havde først ingen kommentarer, men har nu beklaget.

I et interview med Euroman beskriver Jyllands-Postens nye chefredaktør, hvordan hun skriver mange af sine venners jobsansøgninger, og at hun for nyligt tog skridtet videre, da hun "hjalp en ven med en omfattende afsluttende akademisk opgave på mere end 50 sider".

”Der var kun en weekend til at skrive det meste af den, og jeg var virkelig spændt på, om den ville floppe, fordi jeg jo ikke havde læst teorien, før jeg bare skrev derudaf i mange timer," siger Marchen Neel Gjertsen til Euroman.

Den nyligt tiltrådte ansvarshavende chefredaktør fortæller, at opgaven fik en meget høj karakter. 

”Der vidste jeg, at jeg var god. Både til at winge meget på skrift, men mest til at være nogens gode ven.” 

Men det er i strid med reglerne. Så klar er vurderingen fra formanden for censorkorpset på de akademiske journalistiske uddannelser, Kenneth Thue Nielsen.

”Der er ingen som helst tvivl om, at det, hun beskriver her, er snyd," siger han til Akademikerbladet.

”Hvis jeg vidste, at det kunne dokumenteres, at den studerende ikke havde skrevet opgaven selv – og det tyder på det her – ville den blive afvist og anmeldt for eksamenssnyd. Det ville typisk være bortvisningsgrund i et helt semester for den studerende,” siger Kenneth Thue Nielsen, der selv underviste Marchen Neel Gjertsen, da hun var journaliststuderende på SDU.

Chefredaktøren beklager

Marchen Neel Gjertsen har ikke ønsket at kommentere sagen i Akademikerbladet. Hun har imidlertid efterfølgende beklaget i et svar på et debatindlæg, der blev bragt i Jyllands-Posten den 3. februar.

"Jeg vil hverken forklare, forklejne eller forsvare denne sag. Jeg vil kun beklage. Både som privatperson, samfundsborger og chefredaktør er der her tale om utrolig dårlig dømmekraft fra min side," skriver Marchen Neel Gjertsen.

Censorformand Kenneth Thue Nielsen understreger, at Marchen Neel Gjertsen ikke kan sanktioneres af universitetet, fordi hun ikke går der. 

Også Mikkel Willum Johansen mener, at chefredaktørens beskrivelser er bekymrende.  

”Noget kunne godt tyde i retning af, at eksamensreglerne er blevet brudt,” siger han. 

Til dagligt er han lektor på Institut for Naturfagenes Didaktik, hvor han blandt andet forsker i studerendes eksamenssnyd på universiteter og underviser i god akademisk praksis.  

”Det indikerer jo, at hun har produceret noget af den tekst, som blev bedømt, som om den var produceret af en anden. Hvis det er det, der er sket, så er det problematisk,” siger Mikkel Willum Johansen. 

Der er ingen som helst tvivl om, at det, hun beskriver her, er snyd

Formanden for censorkorpset på de akademiske journalistiske uddannelser, Kenneth Thue Nielsen.

"Det er jo plagiat"

Kenneth Thue Nielsen hæfter sig ved, at hun var afsted en weekend, at det var en omfattende akademisk opgave, og at hun beskriver, at hun skrev ’derudaf’. 

”Det er så stort et bidrag, at selv hvis hun først har skrevet noget og den studerende efterfølgende har skrevet om, ville det stadig være imod reglerne. Det er jo plagiat.” 

Mikkel Willum Johansen understreger, at han ikke kan fælde en endelig dom uden at kende mere til detaljerne om omfanget af hjælp og rammerne for den enkelte eksamen. Men adfærden giver anledning til bekymring, mener han.  

”Jeg har meget svært ved at forestille mig en eksamenssituation, hvor det ville være okay, at en kammerat skriver derudaf i mange timer for dig,” siger han og peger på, at det dog kan forestilles, at det chefredaktørens har skrevet i mange timer, måske har været redigerende kommentarer, hvilket ville være en formildende omstændighed.  

Jeg har meget svært ved at forestille mig en eksamenssituation, hvor det ville være okay, at en kammerat skriver derudaf i mange timer for dig

Mikkel Willum Johansen

”Men når hun fortæller, at bedømmelsen fik hende til at konkludere, at hun var god til at winge meget på skrift, tyder det på, at der er tale om selve teksten. Og så begynder det at se skidt ud.” 

Kan næppe være tilladt

I Københavns Universitets eksamensregler, som Johansen underviser i, fremgår det, at det er en forudsætning, at en sådan eksamensopgave er resultat af ”egen selvstændige præstation inden for rammerne af den enkelte eksamen”.

Mikkel Willum Johansen peger på, at rammerne for de enkelte eksaminer er forskellige, og derfor varierer omfanget af, hvor meget hjælp man må få. I undervisningsforløb kan undervisere for eksempel tillade studerende at samarbejde om en opgave i løbet af kurset.

Men han har svært ved at forestille sig, at det skulle gælde for en ”omfattende, afsluttende akademisk opgave på mere end 50 sider", som Marchen Neel Gjertsen beskriver over for Euroman. 

”Jeg kan ikke udelukke det, men jeg har aldrig hørt om noget lignende og har meget svært ved at forestille mig ret mange opgaver overhovedet, hvor omfattende skriverier af andre ville være tilladt.”

Artiklen er opdateret, efter at Marchen Neel Gjertsen beklagede som svar på et læserbrev i Jyllands-Posten. Hendes svar er tilføjet til artiklen.