Dansk Magisterforening

5 gode råd: Sådan tager du imod en erhvervspraktikant fra folkeskolen

Der er langt fra hverdagen som elev i klasseværelse i folkeskolen til dagligdagen som medarbejder på en arbejdsplads. Så hvordan giver man praktikanten den bedste velkomst? © Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix. (arkivfoto)

Emily Ida Hjorth Løvhøj
Del artikel:

Emily Ida Hjorth Løvhøj går i 7. klasse og har været i en uges praktik på Akademikerbladet. Her skriver hun om, hvordan arbejdspladser bedst tager imod erhvervspraktikanter.

Det er vigtigt for alle folkeskoleelever at komme i praktik.  

Det er en unik mulighed for at få forståelse for, hvad de voksne laver samt finde ud af, hvad de selv er gode til, og hvad de synes er sjovt at lave.  

Jeg tror, at unge, der ikke har prøvet at få en praktikplads, har sværere ved at finde ud af, hvad de vil senere i livet. Måske har de ingen anelse om, hvordan arbejdslivet fungerer.  

Derfor er det vigtigt, at man gør sit bedste for at få en erhvervspraktikansøger ind, fordi det vil hjælpe praktikansøgeren rigtigt meget senere hen, men faktisk også arbejdspladserne. Da den ansøgende praktikant gerne kunne tænke sig at se, hvad det er for et job, og hvis det viser sig, at praktikansøgeren godt kan lide jobbet, kan det være, at det er den vej, de går, når de bliver større.  

Folkeskolepratik

Praktikken varer normalt 2-5 dage.

Det er mest brugt i 7-10. klasse.

Der er ikke noget særligt tidspunkt, man skal i praktik på. Det afhænger af skolen.

Du får ikke løn for arbejdet, men har mulighed for at lære en masse.

En praktikant under 14 må ikke løfte ting over 12 kilo 

Kilde: Elevpraktik.dk

5 gode råd til dig, der skal have en praktikant

Jeg har talt med en klassekammerat og en karrierekonsulent fra DM for at blive klogere på, hvordan man bedst tager imod en folkeskolepraktikant. Her er deres bedste råd. 

1. Find en opgave, der ligner det, du laver til hverdag

Som arbejdsgiver kan du spørge praktikanten, hvad han eller hun selv har af ønsker. Ud fra det kan du finde en passende arbejdsopgave. 

”Det er godt, hvis man spørger praktikanten, hvad de selv kunne havde lyst til,” siger Silas Longfors Pind, der er konsulent i DM. 

Det er godt at give en opgave, der ligner det, arbejdspladsen laver, men husk at tilpasse opgaven, så den er mere praktikvenlig.

2. Vis din passion frem

Arbejdsgiveren skal vise, hvad han eller hun selv er passioneret omkring og synes er sjovt at lave, fordi det kan være, praktikanten slet ikke har tænkt på det og ender med at synes, det faktisk er det sjoveste, de har prøvet.

3. Sæt tid af til praktikanten

Den bedste måde at give sin praktikant den bedste oplevelse er at sørge for, at der er tid til dem. På den måde kan du vise og forklare, hvordan de bruger arbejdspladsens materialer og værktøjer, og hvordan de arbejder.  

”De må gerne ved at vise praktikanterne ens job og fortælle dem, hvad man laver og sådan noget,” siger min klassekammerat Selene, der selv er i praktik.

Derfor skal du tage imod erhvervspraktikanter

Der er mange erhvervspraktikansøgere, som enten ikke får et svar eller får et nej. Alle dem, der ender med ikke at have fået en praktikplads, har måske mulighed for at blive på skolen og få en skolepraktikplads, eller komme ind på en af deres forældres arbejdspladser.  

Hvis de kommer i praktik hos skolen eller en af deres forældre, kommer de stadig til at lære arbejdslivet at kende, men det kan være, at praktikken ikke interesserer dem særlig meget. Så lærer de kun halvt så meget, som de ville have gjort, hvis de havde fået en praktikplads, de gerne ville have haft.  

Det sagt skal man ikke tage en praktikant, hvis man ved, at man slet ikke har tid til dem. Så er det bare spild af arbejdspladsens tid og praktikanternes mulighed for at lære noget vigtigt. 

Tre ud af fire skoleledere vurderer, at erhvervspraktikken især er et godt redskab i arbejdet med skoletrætte elever eller elever med særlige behov i 8. eller 9. klasse. Det viser en undersøgelse fra EVA.  

4. Find ud af, hvad praktikanten selv gerne vil

Hvad vil praktikanten have ud af en praktikplads? Det er et godt sted at starte.  

Når jeg spørger Selene, hvad hun gerne vil have ud af sin praktik, siger hun: ”At få noget mere viden om jobbet, end jeg vidste, inden jeg tog afsted derhen.” 

De fleste erhvervspraktikanter vil altså gerne se, om de ville egne sig til jobbet, altså om de kan finde ud af det, men også om de kan se sig selv gå videre med det senere hen. 

5. Husk det vigtigste: Gejsten

”De skal have noget gejst med,” siger DM’s konsulent Silas Longfors Pind, når jeg spørger, hvad der er vigtigt for en folkeskolepraktikant.  

Gejsten er med til at vise praktikanterne, om arbejdet kunne være spændende for dem. Det er vigtigt, end at de lærer om noget meget præcist.  

}